ویرایش محتوا
دکتر افسانه زرگنج فرد

درباره ما

مجموعه زنان ، زایمان و نازائی دکتر زرگنج فرد

رسالت ما در مجموعه دکتر زرگنج فرد انجام تمامی خدمات زیبائی و درمانی زنان با حفظ استاندارد و اولویت سلامت مراجعین عزیز می باشد که در جهت تحقق این رسالت تیمی متشکل از پزشک متخصص ( دکتر افسانه زرگنج فرد ) و کادر مجرب با به کارگیری جدیدترین روش های علمی و به روز ترین دستگاه های پزشکی ، فعالیت خود را آغاز نموده است .
هدف ما زیبایی توام با حفظ سلامتی شماست …

با ما تماس بگیرید

شبکه های اجتماعی
تست پاپ اسمیر چیست؟ تفسیر جواب آزمایش پاپ اسمیر

تفسیر جواب آزمایش پاپ اسمیر

اکیدا توصیه میکنیم جهت تجزیه و تحلیل جواب آزمایش پاپ اسمیر به پزشک معالج خود مراجه نمائید ، اما شاید کسی مایل باشد پیش از مراجعه به پزشک ، خودش هم اطلاعات آزمایش را بررسی کند و این محتوا صرفا جهت همین موضوع نوشته شده است .

ما در این محتوا درباره حالت های مختلف جواب آزمایش پاپ اسمیر و اصطلاحات تخصصی آن توضیحاتی ارائه خواهیم کرد. تنها نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که تفسیر شما از آزمایش به صورت صد در صد قابل اعتماد نیست و نباید با تحلیل خودتان نگران یا خوشحال شوید.

مقدمه

درک نتایج آزمون پاپ اسمیر برای حفظ سلامتی تولیدی شما بسیار مهم است. تفسیر نتایج تست پاپ اسمیر (Deciphering Pap Smear Test Results) بخشی حیاتی از مراقبت‌های پزشکی زنان است. در این مقاله، ما به عمق در جزئیات نتایج آزمون پاپ اسمیر می‌پردازیم و اطلاعات ارزشمندی را ارائه می‌دهیم تا شما بتوانید تصمیمات آگاهانه‌تری در مورد سلامتی خودتان بگیرید.

فرایند تفسیر جواب آزمایش پاپ اسمیر چگونه است؟

نتیجه آزمایش پاپ اسمیر بعد از نمونه گیری به آزمایشگاه ارسال میشود و پاتولوژیست به طور دقیق سلولهای سرویکس را بررسی و با معیارهای مشخصی آن را براساس ویژگیهای ظاهری طبقه بندی خواهد کرد مثبت بودن جواب پاتولوژی همیشه به معنای وجود سرطان دهانۀ رحم نیست و فقط نشان دهندۀ این است که پاتولوژیست در نمونه سلولهای غیر طبیعی (دیسپلازی -Dysplasia) دیده است در این مواقع پزشک متخصص با بررسی آزمایش پاپ اسمیر تشخیص می دهد که شما نیاز به اقدامات تشخیصی و درمانی بیشتری دارید یا نه.

به خاطر داشته باشید که حتی در صورتی که جواب آزمایش شما منفی شده باشد، باید در دوره های زمانی مشخص به غربالگری ادامه دهید. در واقع منفی بودن گزارش آزمایش پاپ اسمیر در شما به معنای ایمنی و بی نیازی از آزمایش ها و غربالگری های بعدی نیست.

تفسیر جواب آزمایش پاپ اسمیر چگونه است؟

برگه نتایج آزمایش پاپ اسمیر بخشهای مختلفی دارد که در ادامه معرفی خواهد شد:

 

۱. مشخصات بیمار و پزشک (IDENTITY)

در این بخش مشخصات پزشک درخواست کننده بیمار و تاریخ نمونه گیری برای آزمایش درج می شود.

 

2. نوع نمونه (SPECIMEN TYPE)

نمونه گیری پاپ اسمیر با دو روش انجام می شود سنتی ( Conventional ) یا روش جدید پاپ اسمیر مایع (Liquid based) این قسمت از آزمایش مخصوص درج نام یکی از این دو روش است.

 

3. کفایت نمونه (SPECIMEN ADEQUACY)

این بخش مخصوص درج نظر پاتولوژیست دربارۀ آزمایش پاپ اسمیر و نمونۀ بیمار است هرچه نمونه از نظر تکنیک و تعداد سلول ها استانداردتر باشد تشخیص این بخش دقیق تر خواهد بود تفسیرهایی که ممکن است در این بخش ببینید عبارتند از:

 

• Satisfactory : رضایت بخش بودن کیفیت نمونه

 

• Unsatisfactory :رضایت بخش نبودن کیفیت نمونه . احتمال خدشه دار شدن نمونه توسط التهاب یا خون وجود دارد.

 

• Endocervical/Transformation zone present or absent : قسمتی از دهانۀ رحم محل گذار بافت رحم به بافت واژن است و بیشترین ریسک ابتلا به سرطان هم مختص همین منطقه است. حضور داشتن ناحیهٔ گذار، به بررسی بافت ها کمک بسیاری می،کند ولی مسئله اینجاست که ممکن است این بخش در افراد یائسه یا نوجوان در هنگام آزمایش پاپ اسمیر به طور طبیعی قابل مشاهده نباشد. در صورتی که در نمونه این بخش دیده نشده باشد، با وجود طبیعی بودن سلولهای پاپ اسمیر معمولاً آزمایشهای بیشتر درخواست خواهد شد.

 

4. نتیجه آزمایش (INTERPRETATION/RESULT)

این بخش مخصوص بیان ویژگی های بافتی نمونه اخذ شده است و در آن ممکن است با یکی از این عبارت ها مواجه شوید:

 

Inflammation: التهاب

شایع ترین یافته ها در آزمایش پاپ اسمیر قرمزی ها و التهاب هاست که در اغلب مواقع علامت مشکل خاصی نیست. توصیف شدت التهاب ها با سه عبارت انجام می شود :

Mild خفیف
Moderate متوسط
Severe شدید

التهاب های شدید ممکن است نشان دهندۀ عفونت در ناحیه باشد و نیازمند بررسی های بیشتر علائم بالینی دیگر نیز هست.

 

Organism: ارگانیسم

ارگانیسم به معنای وجود باکتری ، قارچ، انگل یا ویروس در نمونه است. توصیف این بخش با عبارت های زیر انجام میشود:

 

Normal flora

حضور و تشخیص باکتریهای نرمال واژن که طبیعی است.

 

Trichomonas vaginalis

زمانی که این تک یاخته در آزمایش پاپ اسمیر مشاهده شود احتمالاً فرد واژینیت دارد. این احتمال زمانی تقویت می شود که واژن قرمز و ترشحات آن بدبو شده باشد و فرد در حین رابطهٔ جنسی احساس درد کند. این بیماری میتواند به واسطهٔ رابطه جنسی با فرد مبتلا انتقال یابد.

 

Candida

مشاهدهٔ نوعی عفونت قارچی در آزمایش

 

Shift in floraBacterial vaginosis

رشد غیر طبیعی باکتریهای نرمال واژن که میتواند موجب ایجاد باکتریال واژینوزیس بشود این بیماری یا بی علامت است و یا فرد مبتلا ترشحاتی با بوی شبیه به بوی ماهی خواهد داشت.

 

Cellular changes consistent with herpes simplex virus

به علت وجود ویروس هرپس تغییراتی در سلولها ایجاد شده که نیازمند بررسی بیشتر است.

Epithelial cell abnormality یا نتایج غیر طبیعی سلول اپیتلیال چیست؟

در آزمایش پاپ اسمیر این قسمت مهمترین بخش تشخیص زود هنگام سرطان است. در هر مرحله ضایعات مختلفی دیده می شود که ما در ادامه نام و تعریف ساده ای از آنها را خواهیم آورد. در این بخش اصطلاحات ابتدای لیست کم خطرتر است و هرچه پیش می رود، خطرناک تر خواهد شد. ولی در ابتدا بهتر است معنای چند اصطلاح تخصصی پر تکرار در نتایج آزمایش پاپ اسمیر را بدانید:

 

Epithelial cell

سطحی ترین سلولهای پوشاننده اند که در سرویکس دو نوع متفاوت دارد استوانه ای و سنگفرشی.

 

Glandular cell

سلول استوانه ای که به صورت طبیعی قسمت بالایی سرویکس را می پوشاند.

 

Squamous cell

سلول سنگفرشی که به صورت طبیعی قسمتهای پایینی سرویکس و دیواره واژن را می پوشاند.

 

تفسیر بخش اصلی آزمایش پاپ اسمیر و معنای هر قسمت

Negative: for intraepithelial lesion or malignancy

نتیجه آزمایش منفی است و فرد تغییرات سرطانی یا پیش سرطانی در نمونه ندارد.

 

ASC-US) Atypical squamous cells of undetermined significance) (تغییرات غیر معمول و نامشخص):

سلول های غیر طبیعی در نمونه بوده و برای بررسی بیشتر آزمایشهای دیگری مورد نیاز است.

 

ASH) Atypical squamous cells, cannot exclude HSIL) تغييرات سلولی نامعمول و مشکوک به HSIL :

غیر طبیعی بودن این سلولها بیشتر از مورد قبلی است و قطعاً آزمایش پاپ اسمیر دیگری درخواست خواهد شد.

 

LSIL) Low grade squamous intraepithelial lesion) ضایعهٔ درجه پایین:

این گزارش نشانگر احتمال تماس فرد با ویروس HPV است. تغییرات پیش سرطانی اندکی در LSIL مشاهده میشود که در اغلب مواقع و مخصوصاً در جوانتر ها عقب نشینی خواهد کرد.

خطر بروز سرطان دهانه رحم در خانمهای ۳۰ تا ۶۴ ساله در طول ۵ سال بعد از تشخیص LSI حدود ۱۶ درصد است و این یعنی از میان هر ۱۰۰۰۰ زن در این بازۀ سنی فقط ۱۶ نفر به سرطان سرویکس مبتلا خواهند شد که این خطر در خانم های ۲۱ تا ۲۴ ساله صفر است. یعنی در بازه سنی ۲۴-۲۱ سال، با گذشت زمان، تقریباً تمام LSIL ها طبیعی میشود.

 

پزشک ممکن است با مد نظر قرار دادن سن و علائم بالینی فرد در این مواقع برای مدتی تستها را تکرار کند و یا درخواست بررسی های بیشتری داشته باشد. دو تست مشهور در این زمینه .۱ کولپوکسکوپی مشاهده داخل سرویکس و واژن با دوربین و2. HPV بررسی بافت سرویکس به منظور تشخیص حضور ویروسهای خطرناک HPV است.

HSIL) High grade squamous intraepithelial lesion) ضایعهٔ درجه بالا:

وجود این گزینه در نتایج آزمایش پاپ اسمیر معنای دگرگونیهای سلولی و پیش سرطانی قابل توجه است. در چنین مواقعی پزشک دستور بررسیهایی مثل کولپوسکوپی صورت خواهد داد.

Squamous cell carcinoma :
متاسفانه وجود این گزارش در این آزمایش نشان دهنده وجود سرطان است. پزشک برای نمونه گیری کولپوسکوپی انجام می دهد و آن را به آزمایشگاه خواهد فرستاد. بعد از تایید نهایی سرطان ، شیوه های درمانی به فرد پیشنهاد می شود !

سوالات متداول

چه عواملی باعث نتایج نامعمول آزمون پاپ اسمیر می‌شوند؟
چندین عامل می‌توانند به نتایج نامعمول منجر شوند، از جمله عفونت‌ها و HPV.

آیا نتایج آزمون پاپ اسمیر همیشه دقیق هستند؟
نتایج آزمون پاپ اسمیر بسیار قابل اعتماد هستند، اما خطاها ممکن است رخ دهند. انجام آزمون‌های تکمیلی ممکن است ضروری باشد.

 

نتیجه‌گیری

درک تفسیر جواب آزمایش پاپ اسمیر برای سلامتی زنان بسیار مهم است. ما امیدواریم که این راهنما به شما اطلاعات مفیدی در مورد تفسیر نتایج آزمون پاپ اسمیر (Deciphering Pap Smear Test Results) ارائه داده باشد. به یاد داشته باشید که غربالگری منظم و ارتباط با پزشک شما کلید حفظ سلامتی شما هستند.

با مراجعه به مطب دکتر افسانه زرگنج فرد، می‌توانید از اطلاعات حرفه‌ای و تخصصی‌اش در این زمینه بهره‌مند شوید. پس از معاینه دقیق و بررسی وضعیت سلامتی شما، ایشان با دانش و تجربه‌ای که در این زمینه دارند، در صورت لزوم، دستور انجام آزمون پاپ اسمیر را برای شما صادر خواهند کرد.

ارسال دیدگاه

مشاوره رایگان ( از ساعت 9 الی 20 )

رسالت ما در مجموعه دکتر زرگنج فرد انجام خدمات درمانی زنان با حفظ استاندارد و اولویت سلامت مراجعین عزیز می باشد که در جهت تحقق این رسالت تیمی متشکل از پزشکان و متخصصین و کادر مجرب با به کارگیری جدیدترین روش های علمی ، فعالیت خود را آغاز نموده است . هدف دکتر زرگنج فرد، حفظ سلامتی مراجعان در عین تامین خواست ایشان برای نیل به حداکثر طراوت و شادابی است.

روزهای کاری

شنبه - پنجشنبه : 20.30 - 09.00
جمعه و ایام تعطیل : فقط با هماهنگی قبلی
خانه
حساب کاربری
خدمات
جستجو