ویرایش محتوا
دکتر افسانه زرگنج فرد

درباره ما

مجموعه زنان ، زایمان و نازائی دکتر زرگنج فرد

رسالت ما در مجموعه دکتر زرگنج فرد انجام تمامی خدمات زیبائی و درمانی زنان با حفظ استاندارد و اولویت سلامت مراجعین عزیز می باشد که در جهت تحقق این رسالت تیمی متشکل از پزشک متخصص ( دکتر افسانه زرگنج فرد ) و کادر مجرب با به کارگیری جدیدترین روش های علمی و به روز ترین دستگاه های پزشکی ، فعالیت خود را آغاز نموده است .
هدف ما زیبایی توام با حفظ سلامتی شماست …

با ما تماس بگیرید

شبکه های اجتماعی
پرسش و پاسخ واژینیسموس

پرسش و پاسخ واژینیسموس

با ما همراه شوید تا بیشتر با متدوال ترین پرسش و پاسخ واژینیسموس آشنا شوید.

اگر در زمینه واژینیسموس نیازمند مشاوره هستید همین حالا با ما تماس بگیرید. 

02128111615

02122930161

در حقیقت واژینیسموس باعث می شود عضلات اطراف واژن به صورت غیر ارادی سفت شوند. این می تواند مقداری درد و ناراحتی ایجاد کند. واژینیسموس می تواند رخ دهد خواه شما رابطه جنسی داشته باشید یا نه. واژینیسموس معمولاً هنگام لمس ناحیه تناسلی اتفاق می افتد. این می تواند قبل از مقاربت جنسی، قبل از اقدام به قرار دادن تامپون یا به عنوان مثال در هنگام معاینه زنان باشد.

پرسش و پاسخ واژینیسموس
پرسش و پاسخ واژینیسموس

در ادامه به سوالات زیر خواهیم پرداخت:

نکات موثر در رابطه با پرسش و پاسخ واژینیسموس

سوالات موثر و پرسش و پاسخ در رابطه با واژینیسموس

سخن پایانی

 

نکات موثر در رابطه با پرسش و پاسخ واژینیسموس

چندین علت احتمالی واژینیسموس وجود دارد. اینها شامل عوامل جسمی و روانی است، مانند:

ضربه در هنگام زایمان

شرایط پزشکی مانند عفونت ادراری مکرر، عفونت های مخمری ( برفک )، سندرم درد مزمن، آندومتریوز

تجاوز جنسی، سوء استفاده جنسی یا تجاوز در گذشته

معاینه دردناک در گذشته

رابطه جنسی ناخوشایند

ترس از باردار شدن

ترس از اینکه واژن برای نفوذ خیلی کوچک باشد.

درمان واژینیسموس به علت ایجاد آن بستگی دارد. مراجعه به پزشک عمومی برای شناسایی و درمان هرگونه علت پزشکی واژینیسم مهم است. روش های درمانی شامل فیزیوتراپی کف لگن، مهارت های آرام سازی، مشاوره و تزریق بوتاکس است.

–       خود مراقبتی

تعدادی از تکنیک های مراقبت از خود می توانند به درمان واژینیسموس کمک کنند.

بدن خود را بشناسید. برای کشف بدن و آنچه برای شما خوب است کمی وقت بگذارید. اطمینان حاصل کنید که آرام هستید و احساس خود را در اطراف ناحیه تناسلی متمرکز کنید.

قبل از اینکه بخواهید به درون خود نفوذ کنید، به آنچه در قسمت خارجی واژن (مجرا) احساس می شود عادت کنید. هنگامی که با آن راحت و آرام شدید، سعی کنید انگشت خود را به آرامی داخل واژن قرار دهید. ممکن است روزها یا هفته ها به مرحله ای برسید که برای انجام این کار احساس راحتی کنید.

ممکن است بخواهید به جای آن از یک تامپون استفاده کنید. قبل از قرار دادن هر چیزی، اطمینان حاصل کنید که آرام هستید.

اگر یک شریک جنسی دارید، ممکن است از او بخواهید که دستگاه تناسلی شما را به آرامی لمس کند.

وقتی به مرحله ای رسیدید که می خواهید رابطه جنسی را امتحان کنید، آرامش خود را حفظ کنید و در هیچ چیز عجله نکنید.

اگر این روش ها کمکی نکرد، با پزشک خود تماس بگیرید که ممکن است شما را به یک متخصص بهداشت جنسی ارجاع دهد.

اگر هنوز هم درد دارید، در مورد داروهایی که می توانید مصرف کنید، با پزشک خود مشورت کنید.

سوالات موثر و پرسش و پاسخ در رابطه با واژینیسموس

اگر هنوز نگران بیماری واژینیسموس خود هستید، علائم خود را با مراجعه به سایت های آنلاین بررسی کنید تا هم آگاهی خود را بالا ببرید و هم در مورد زمان مراجعه به پزشک، مشاوره بگیرید.

سوالات موثر و پرسش و پاسخ در رابطه با واژینیسموس
سوالات موثر و پرسش و پاسخ در رابطه با واژینیسموس

چه عواملی باعث واژینیسموس می شود؟ آیا علت آن سوءاستفاده جنسی است؟

علت دقیق واژینیسموس ناشناخته و نامشخص است. این معمولاً نتیجه سوءاستفاده جنسی نیست، اما گاهی اوقات شاهد واژینیسموس در بیمارانی هستیم که از سوءاستفاده رنج برده اند.

بهترین روش درمانی چیست؟ آیا درمان دائمی وجود دارد؟

درمانی که اغلب استفاده می شود، شامل تعیین درجه واژینیسموس بیمار است. معمولا از یک برنامه اتساع واژن تدریجی با یک سری گشادکننده استفاده می کنند که اندازه آنها به صورت هفتگی افزایش می یابد.

اغلب داروهای واژینال را برای کمک به عضلات تنگ در واژن تجویز می کنند. گاهی اوقات برای کمک به عضلات تنگ واژن، فیزیوتراپی کف لگن را توصیه می کنند. در موارد شدید، درمان واژینیسموس تحت بیهوشی را ارائه می دهند که برای بیماران معجزه می کند.

آیا منابعی برای افزایش آگاهی همسر یا شریک زندگی در دسترس است؟

بله. با مراجعه به سایت های معتبر در این حوزه، افراد می توانند اطلاعات خود را افزایش دهند و آگاهی مناسبی کسب کنند. متاسفانه اکثر ارائه دهندگان مراقبت های اولیه، واژینیسموس را واقعاً نمی دانند یا درک نمی کنند. پزشکان معتقدند که به زودی و با آموزش های بیشتر، افراد در مورد واژینیسموس آگاهی هایی بیشتری را کسب کنند.

آیا منابعی برای افزایش آگاهی همسر یا شریک زندگی در دسترس است؟
آیا منابعی برای افزایش آگاهی همسر یا شریک زندگی در دسترس است؟

 

آیا واژینیسموس به طور معجزه آسایی از بین می رود؟

بعید است که واژینیسموس به خودی خود از بین برود. واژینیسموس یک گرفتگی غیرارادی عضلات واژن است. از آنجا که غیر ارادی است، واژینیسموس تنها با گشاد شدن و فیزیوتراپی کف لگن قابل درمان است. با یک درمان مناسب، می توان به مقابله با این اختلال پرداخت.

بهترین روش برای همراه کردن شریک زندگی در درمان فرد بیمار چیست؟

بهترین راه برای همراه کردن شریک زندگی خود در درمان، آموزش واژینیسموس به وی است. بسیاری از بیماران در چندین ملاقات خود با پزشک، شریک زندگی خود را به همراه می آورند تا هم آن ها آموزش ببینند و هم به سوالات آنها پاسخ داده شود.

راه های غلبه بر این بیماری چیست؟

رو در رو شدن با واژینیسموس بسیار دشوار است. با آموزش خود و دانستن اینکه به تنهایی رنج می برید، موجب می شود بهتر بتوانید تشخیص را بپذیرید.

بسیار مهم است که با خود مهربان باشید و خود را قضاوت نکنید. هنگامی که افراد بیمار از ابتلای بیمارانی که اختلال واژینیسموس را مدیریت می کنند، آگاه شدند، به نوعی احساس قدرت می کنند که به دنبال کمک باشند. اینجاست که به راحتی سوالات خود را بیان می کنند و بعد از پذیرش بیماری، اولین گام برای غلبه بر واژینیسموس را انجام می دهند.

راه های غلبه بر این بیماری چیست؟
راه های غلبه بر این بیماری چیست؟

وقتی واژینیسموس مانع توانایی بارداری در زنان می شود، چه گزینه هایی مدنظر است؟

“بارداری و واژینیسموس” موضوعی است که مرتباً سوالاتی در رابطه با آن پرسیده می شود. اگر این گزینه برای شماست، قبل از اقدام به بارداری و غلبه بر واژینیسموس بهتر است درباره آن آگاهی مناسبی کسب کنید و سپس اقدام به عمل کنید. بارداری شامل رفت و آمد متعدد به متخصص زنان و زایمان برای ارزیابی سلامت مادر و جنین است.

اگرچه برخی ویزیت ها شامل معاینات داخلی نمی شود، زیرا متخصص زنان و زایمان فقط گوش به ضربان قلب کودک، اندازه گیری علائم حیاتی مادر و اندازه گیری اندازه رحم برای اطمینان از رشد خوب کودک را انجام می دهند.

در ابتدای بارداری، سونوگرافی داخلی واژن به منظور اندازه گیری اندازه و تاریخ برای تایید موعد مقرر و بررسی زنده بودن جنین انجام می گیرد که امری موثر است.

اگر به واژینیسموس مبتلا هستید، این سونوگرافی داخلی می تواند مشکل ساز باشد و به طور بالقوه باعث ایجاد درد و ضربه روحی شود. در حالی که بیماران به چند هفته آخر بارداری خود می رسند، معاینات داخلی هفتگی برای بررسی اتساع دهانه رحم و موقعیت جنین گاهی اوقات لازم است.

اگر واژینیسموس مانع توانایی باردار شدن شما شود، می توانید IVF یا IUI را انتخاب کنید اما انجام این کارها هنوز هم دشوار است و بسیار هزینه بر می باشد.

واژینیسموس چگونه بر تولد و زایمان کودک تاثیر می گذارد؟

هنگامی که بیمار اقدامات لازم را برای درمان واژینیسم انجام داده است، متوجه میشود که بارداری و زایمان کار سختی نیست. تصور می شود که بیماران احتمالاً باید اتساع را در طول بارداری خود ادامه دهند، مگر اینکه اتساع منع پزشکی داشته باشد.

 

آیا واژینیسموس می تواند ارثی باشد؟

تصور نمی شود که واژینیسموس ارثی باشد، اگرچه گاهی اوقات شاهد بروز آن در مادران و دختران هستیم. با این حال، این ممکن است به دلیل سطح بالای اضطراب در خانواده باشد.

آیا واژینیسموس نوعی اضطراب است؟

واژینیسموس نوعی اضطراب نیست. در حقیقت به عنوان سفت شدن غیر ارادی عضلات واژن تعریف می شود. با این گفته، بسیاری از بیماران واژینیسموس از نوعی اضطراب رنج می برند.

اینکه آیا واژینیسموس باعث اضطراب شده است، اغلب مورد بحث قرار می گیرد. بیماران قبل از ملاقات با ارائه دهندگان پزشکی، از نظر روانی بررسی می شوند. بیماران می توانند سابقه سوء استفاده جنسی و عاطفی همراه با واژینیسموس داشته باشند. اکثر بیماران بدون سابقه سوء استفاده مراجعه می کنند و فقط عضلات تنگی دارند که باعث واژینیسموس می شود.

سایر موارد دیگر در رابطه با پرسش واژینیسموس

آیا نکاتی در رابطه جنسی برای اولین بار پس از درمان دارید؟

رابطه جنسی برای اولین بار می تواند هیجان انگیز و ترسناک باشد. پیشنهاد می شود قبل از مقاربت، از گشاد کننده های واژن استفاده کنید.

همچنین برای اولین بار 2 موقعیت توصیه می شود:

دراز بکشید و پاهای خود را از هم جدا کنید و پاهای خود را روی صندلی ها قرار دهید و شریک زندگی خود را بین پاهای خود قرار دهید. از شریک زندگی خود بخواهید بزرگترین گشادکننده را وارد کند تا بتواند به اندازه کافی زاویه مناسب را اندازه گیری کند. سپس با استفاده از دستان خود، آلت تناسلی مرد را به آرامی وارد واژن خود کنید.

جایگاه دیگر در حالی که به پشت دراز کشیده اید، از شریک زندگی خود بخواهید بین پاهای شما زانو بزند. مجدداً از شریک زندگی خود بخواهید بزرگترین گشادکننده را وارد کند تا بتواند به اندازه کافی زاویه مناسب را اندازه گیری کند. سپس با استفاده از دستان خود، آلت تناسلی او را وارد کنید.

هنگامی که شریک زندگی شما این کار را انجام داد و شما به اندازه کافی آرام بودید و هیچ دردی را تجربه نکردید، اجازه دهید او به آرامی حرکت کند. به یاد داشته باشید که برای سهولت در این کار، استفاده از روان کننده مناسب را استفاده کنید.

آیا روش های درمانی برای واژینیسموس شدید در طول زندگی وجود دارد؟

هر درجه از واژینیسموس در افراد قابل درمان است. اغلب شل کننده عضلات واژن را برای کمک به شل شدن عضلات تنگ تجویز می کنند. اگر در اتساع موفق نباشید، درمان واژینیسموس تحت بیهوشی ارائه می شود، در این زمینه نگران نباشید، شما تنها نیستید و پزشکان در این زمینه شما را همراهی می کنند.

13-آیا گزینه های جلوگیری از بارداری برای زنان مبتلا به واژینیسموس وجود دارد که نیازی به پاپ اسمیر نداشته باشند، در صورت آسیب زا بودن انجام تست پاپ اسمیر، زنان دیگر چگونه از پس این مسئله بر می آیند. چگونه این فرایند را به صورت مکالمه با یک دکتر انجام می دهید؟

آیا روش های درمانی برای واژینیسموس شدید در طول زندگی وجود دارد؟
آیا روش های درمانی برای واژینیسموس شدید در طول زندگی وجود دارد؟

پیشگیری از بارداری شامل تست پاپ اسمیر نیست. سن شما تعیین می کند که آیا تست پاپ اسمیر لازم است یا خیر. تنها نوع کنترل بارداری که برای بیمار مبتلا به واژینیسموس صورت گرفته، ممکن است کمی دشوار باشد، زیرا باید در مطب متخصص زنان در رحم قرار گیرد. تا آنجا که برای کنترل بارداری، گزینه های زیادی وجود دارد.

شما می توانید قرص های ضد بارداری مصرف کنید، از پچ ارتورا استفاده کنید، یا از کاندوم های زن و مرد استفاده کنید. کاندوم از بیماری های مقاربتی جلوگیری می کند و نیازی به نسخه پزشک ندارد.

از نظر بحث در مورد واژینیسموس، پیشنهاد می شود یک متخصص زنان و زایمان پیدا کنید که اختلالات جنسی زنان را درمان کند. این متخصصین زنان به طور کلی در واژینیسموس تبحر دارند و می توانند شما را از طریق آزمایش پاپ اسمیر ببینند.

چرا پزشکان واژینیسموس را نادیده می گیرند؟ چرا جامعه پزشکی نسبت به مبتلایان به واژینیسموس بسیار حساس نیست؟

بسیاری از متخصصان زنان، درمان واژینیسموس را هم در دانشکده پزشکی و هم در دوره اقامت آموزش دیده اند. این از نظر آموزش هایی که می بینند یک مشکل اساسی است که باید توسط افراد پیگیری شود.

آیا می توان از روش هیپنوتیزم به تنهایی در درمان واژینیسموس استفاده کرد؟

درمان با هیپنوتیزم (هیپنوتیزم درمانی) نوعی درمان است که “به عنوان مکمل” در کنار سایر روش های درمانی در روان درمانی مورد استفاده قرار می گیرد و هرگز نباید از آن به عنوان تنها روش درمانی استفاده شود.

در هیپنوتیزم های درمانی واژینیسموس، هدف این است که ترس های فروکش شده در ناخودآگاه را کاهش داده یا آنها را کاملاً از بین ببرد، که این امر موجب می شود از نظر روانی فرد را راحت کرده و تمام عضلات بدن را شل کند.

سخن پایانی

در حقیقت شرط درمان واژینیسموس در افراد مبتلا، عدم انجام هرگونه رابطه جنسی است. اگر در هنگام مقاربت جنسی هنوز درد قابل توجهی وجود دارد، ممکن است انقباضات عضلات واژن شما به اندازه کافی کاهش نیافته باشد یا ممکن است کمی بیشتر به آرامش نیاز به درمان داشته باشید.

سخن پایانی
سخن پایانی

واژینیسموس یک اختلال عملکرد جنسی است که در سراسر جهان دیده می شود، در کشور ما  بیشتر مشاهده می شود. بنابراین، مراکزی که نمونه کارهای بیمار بیشتری دارند، دانش و تجربه بسیار بیشتری نیز در این مورد دارند، لذا لازم است که افراد برای کسب آگاهی خود با مراجعه به این مرکز، اطلاعات خود را افزایش دهند و موجب بهبود سلامتی خود شوند.

کانال آپارات کلینیک دکتر افسانه زرگنج فرد متخصص زنان ، زایمان و نازایی

ارسال دیدگاه

مشاوره رایگان ( از ساعت 9 الی 20 )

رسالت ما در مجموعه دکتر زرگنج فرد انجام خدمات درمانی زنان با حفظ استاندارد و اولویت سلامت مراجعین عزیز می باشد که در جهت تحقق این رسالت تیمی متشکل از پزشکان و متخصصین و کادر مجرب با به کارگیری جدیدترین روش های علمی ، فعالیت خود را آغاز نموده است . هدف دکتر زرگنج فرد، حفظ سلامتی مراجعان در عین تامین خواست ایشان برای نیل به حداکثر طراوت و شادابی است.

روزهای کاری

شنبه - پنجشنبه : 20.30 - 09.00
جمعه و ایام تعطیل : فقط با هماهنگی قبلی
خانه
حساب کاربری
خدمات
جستجو