ویرایش محتوا
دکتر افسانه زرگنج فرد

درباره ما

مجموعه زنان ، زایمان و نازائی دکتر زرگنج فرد

رسالت ما در مجموعه دکتر زرگنج فرد انجام تمامی خدمات زیبائی و درمانی زنان با حفظ استاندارد و اولویت سلامت مراجعین عزیز می باشد که در جهت تحقق این رسالت تیمی متشکل از پزشک متخصص ( دکتر افسانه زرگنج فرد ) و کادر مجرب با به کارگیری جدیدترین روش های علمی و به روز ترین دستگاه های پزشکی ، فعالیت خود را آغاز نموده است .
هدف ما زیبایی توام با حفظ سلامتی شماست …

با ما تماس بگیرید

شبکه های اجتماعی
درمان واژینیسموس ثانویه

درمان واژینیسموس ثانویه

درمان واژینیسموس ثانویه نکته ­ای است که فکر بسیاری از بانوانی که با این مشکل دست‌ و پنجه نرم می‌کنند را درگیر کرده است. بیماری دخول غیرممکن باعث می‌شود که در هنگام برقراری روابط جنسی عضلات رحم به‌ صورت غیر ارادی قفل شوند یا به حالت انقباض درمی‌آیند که این باعث می‌شود دخول صورت نگیرد و به ‌عنوان واژینیسموس شناخته می‌شود.

جهت دریافت مشاوره دقیق در زمینه واژینیسموس ثانویه با ما در کلینیک دکتر افسانه زرگنج فرد در تماس باشید.

02128111615

02122930161

درمان واژینیسموس ثانویه
درمان واژینیسموس ثانویه

هنگامی که این انقباضات رخ می‌دهد باعث می‌شود که روابط جنسی برقرار نگردد یا این‌که با درد بسیاری همراه می‌باشد. این یک عامل مشترک در بین مشکلات زناشویی شناخته ‌شده است و امروزه راهکارهای متعددی شناخته می‌شوند که می‌توانند درمان واژینیسموس ثانویه را انجام بدهند.

دو نوع مختلف برای واژینیسموس شناخته‌ شده است که با عنوان واژینیسموس اولیه و واژینیسموس ثانویه شناخته می‌شوند. واژینیسموس اولیه هنگامی اتفاق می‌افتد که برای اولین‌بار فرد قصد برقراری روابط جنسی را داشته باشد. اما دلایل متعددی می‌تواند باعث به وجود آمدن واژینیسموس ثانویه گردند.

حال برای این‌که بتوان درمان واژینیسموس را به ‌خوبی انجام داد، موارد بسیاری اثرگذار هستند. در ادامه این مبحث قصد داریم اطلاعات مؤثری در رابطه با درمان واژینیسموس در اختیار شما بگذاریم.

فهرست زیر می‌تواند کمک کند تا به بخش‌های مختلف این مقاله دسترسی داشته باشید:

دخول غیرممکن چیست؟

علائم واژینیسموس

واژینیسموس به چند نوع تقسیم می‌شود؟

واژینیسموس اولیه

واژینیسموس ثانویه

واژینیسموس چگونه تشخیص داده می‌شود؟

دلایل به وجود آمدن واژینیسموس ثانویه چیست؟

راهکارهای درمان واژینیسموس ثانویه به چه صورت می‌باشد؟

درمان واژینیسموس ثانویه به واسطه لیزر

درمان واژینیسموس ثانویه به واسطه آر اف

درمان واژینیسموس ثانویه از طریق تزریق بوتاکس

درمان واژینیسموس چه مدت به طول می‌انجامد؟

جمع ‌بندی مطالب

 

دخول غیرممکن چیست؟

نام دیگر واژینیسموس دخول غیرممکن می‌باشد و هنگامی اتفاق می‌افتد که انقباضات غیرارادی در ناحیه تناسلی بانوان اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود، هر چیزی از جمله تامپون داخل واژن ورود نکند و یک مانع مناسب برای ورود آن به حساب می‌آید.

به وجود آمدن این عارضه می‌تواند باعث مختل کردن روابط زناشویی در زندگی افراد گردد و در نهایت کیفیت زندگی از بین می‌رود و سبب عدم اعتماد به ‌نفس می‌گردد.

این مشکل به‌ حدی حاد می‌باشد که در برخی مواقع می‌تواند معاینات لگنی رحمی را نیز با دشواری رو به رو کند و بهتر است که راهکار درمانی مناسبی برای آن در نظر گرفت.

دخول غیرممکن چیست؟
دخول غیرممکن چیست؟

علائم واژینیسموس

مهم‌ترین شاخصه‌ای که به ‌عنوان علامت اصلی واژینیسموس شناخته می‌شود، انقباضات غیرارادی واژن می‌باشد. نشانه‌های زیر می‌تواند باعث بروز انقباض غیرارادی واژن باشد:

  • انجام دخول دردناک
  • وجود درد بسیار در هنگام ورود تامپون به واژن
  • درد بسیار در هنگام معاینه لگنی
  • بی‌میلی‌های جنسی به دلیل نرسیدن به ارگاسم

واژینیسموس به چند نوع تقسیم می‌شود؟

دو نوع مختلف برای واژینیسموس شناخته می‌شود که در گروه‌بندی زیر شناخته می‌شوند:

واژینیسموس به چند نوع تقسیم می‌شود؟
واژینیسموس به چند نوع تقسیم می‌شود؟

واژینیسموس اولیه

هنگام پزشک می‌تواند تشخیص دهد که این فرد به واژینیسموس اولیه دچار می‌باشد که فرد در ابتدای امر برای برقراری روابط جنسی با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

این دسته از افراد برای این‌که بتواند زندگی زناشویی خود را آغاز کنند و روابط جنسی را برقرار کنند، مشکلاتی همچون درد در نواحی واژن و یا قفل شدن عضلات آن‌ها اتفاق می‌افتد.

این دسته از افراد نیز ممکن است در هنگام ورود تامپون به واژن می‌توانند با این دسته از نشانه‌ها مواجه شوند. آنها به واژینیسموس اولیه دچار هستند و لازم است اقدامات لازم را برای درمان واژینیسموس اولیه فراهم کنند.

واژینیسموس ثانویه

عارضه دیگری از انواع واژینیسموس وجود دارد که به ‌عنوان واژینیسموس ثانویه شناخته می‌شود. هنگامی می‌توان تشخیص داد که یک شخص به واژینیسموس ثانویه دچار می‌باشد که رابطه جنسی اولیه انجام شده است، اما این روابط جنسی دائمی و پایدار نمی‌باشد. وجود واژینیسموس ثانویه می‌تواند در تمامی مراحل زندگی می­تواند اتفاق بیفتد.

در حالت کلی تعریف واژینیسموس ثانویه این است که یک شخص در طول برقراری روابط جنسی متعدد از آن لذت کافی را برده است. اما بنا به شرایطی به‌ناگاه متوجه می‌شود که برقراری این روابط دردناک و یا غیرممکن می‌باشند.

این شرایط به‌ عنوان واژینیسموس ثانویه شناخته می‌شود. اغلب بانوانی می‌توانند به واژینیسموس ثانویه را تجربه کنند که عمل‌های جراحی انجام داده‌اند که باعث شده در برابر مقاربت دفاع کنند و یا دچار عفونت‌های دستگاه تناسلی شده‌اند.

در برخی مواقع ممکن است واژینیسموس ثانویه از قبل در بدن افراد وجود داشته اما به یکباره خود را در برخی مواقع نشان می‌دهد. با نمایان شدن مشخصات آن می‌توان متوجه شد که فرد به واژینیسموس ثانویه دچار می‌باشد و لازم است که درمان واژینیسموس ثانوی فورا برای این شخص اتفاق می‌افتد.

راهکارهای متعددی درمانی برای این واژینیسموس شناخته می‌شوند که با مراجعه به پزشک متخصص می‌توانید درمان مؤثری برای آن را صورت بدهید.

واژینیسموس چگونه تشخیص داده می‌شود؟

برای این‌که بتوان تشخیص داد چه شخصی دچار واژن واژینیسموس می‌باشد، هنگامی‌که به پزشک مراجعه می‌کند، پرسش و پاسخ‌هایی برای او در نظر گرفته می‌شود تا علائم آن سنجیده شوند و پزشک بتواند تشخیص دهد که آیا شخص به واژینیسموس ثانوی دچار می‌باشد یا خیر. به ‌غیر از این مسئله ممکن است تست لگن نیز برای فرد صورت بگیرد تا دلایل ممکن تشخیص داده شود.

واژینیسموس چگونه تشخیص داده می‌شود؟
واژینیسموس چگونه تشخیص داده می‌شود؟

حال اگر در این شرایط موارد فیزیکی دیده نشود و باعث به وجود آمدن درد در عضلات لگن شود و انقباض آن‌ها را به دنبال داشته باشد، به ‌احتمال بسیار فرد دچار واژینیسموس ثانویه می‌باشد و بهتر است که راهکارهای درمانی برای درمان واژینیسموس برای او شرح داده شود تا با شرایط موجود بهترین عملکرد برای درمان واژینیسموس از طریق متخصص انجام بگیرد.

دلایل به وجود آمدن واژینیسموس ثانویه چیست؟

برای این‌که بتوان درمان واژینیسموس را به بهترین نحو ممکن انجام داد، باید دانست که واژینیسموس ثانویه به چه دلیلی در بدن افراد رخ می‌دهد. دلایل متعددی باعث به وجود آمدن آن می‌شود.

برخی از افراد ممکن است در گذشته مشکلی از این ‌دست مسائل ندارند و با انقباض غیرارادی واژن رو به رو نشده‌اند، اما به ‌تازگی دچار واژینیسموس ثانویه شده‌اند و این مشکلات برای آن‌ها رخ داده است.

این دسته از افراد برای درمان واژینیسموس ابتدا باید دلیل اصلی آن را کنکاش کنند.

عموماً پزشکان و متخصصان زنان دلیل اصلی وجود واژینیسموس ثانویه را موارد زیر می‌دانند:

  • خشکی بیش ‌از اندازه واژن در هنگام یائسگی
  • آسیب رسیدن به عضلات واژن
  • صدمه دیدن عضلات اطراف واژن در هنگام زایمان
  • انجام جراحی‌های مختلف در نواحی دستگاه تناسلی
  • وجود عوارض جانبی استفاده از برخی داروهای خاص
  • ترس و نگرانی از بارداری و زایمان
  • وجود عفونت‌های قارچی در دستگاه تناسلی
  • آندومتریوز یا بیماری‌های التهاب لگن که سبب درد در روابط جنسی می‌شوند

برخی از بانوان هنگامی‌که دوران یائسگی خود را سپری می‌کند، وجود استروژن در بدن آنها به کمترین حد ممکن می‌رسد

برخی از بانوان هنگامی‌که دوران یائسگی خود را سپری می‌کند، وجود استروژن در بدن آنها به کمترین حد ممکن می‌رسد و این باعث می‌شود که انعطاف پذیری واژن از بین برود و باعث وجود خشکی‌های مزمن در واژن گردد.

این امر باعث دخول غیرممکن می‌شود و در نهایت سبب به وجود آمدن واژینیسموس ثانویه می‌گردد. این ‌موضوع از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد و سبب می‌شود که بعد از سنین یائسگی اغلب بانوان دچار واژینیسموس ثانویه‌ای گردند. البته افزایش سن نیز تاثیر بسیاری بر روی خشکی واژن و وجود واژن واژینیسموس می‌گذارد.

با توجه به دلایل و علت‌هایی که در رابطه با وجود واژینیسموس ثانوی گفتیم، اگر افراد روابط جنسی ناخوشایندی را قبلاً تجربه کرده باشند، این می‌تواند درک نادرستی از روابط جنسی را برای آن‌ها به وجود بیاورد و یا مواردی همچون احساس شرم از روابط جنسی یا خاطره تجاوزهای جنسی مساله‌های مهمی هستند که بر روی به وجود آمدن واژینیسموس ثانویه اثربخش هستند.

در نهایت این دسته از موارد باعث می‌شود که این ترس بر افراد غلبه گردد و در هنگام مقاربت انقباض عضلات واژن رخ می‌دهد و باعث به وجود آمدن واژینیسموس ثانویه می‌گردد.

حال برای این‌که بتوان واژینیسموس ثانویه را درمان کرد، موارد متعددی از طریق تخصص‌های دکتر زنان مهم شمرده می‌شوند و با رعایت آن‌ها درمان واژینیسموس اتفاق می‌افتد. در ادامه این مبحث بیشتر در این باره خواهیم گفت.

راهکارهای درمان واژینیسموس ثانویه به چه صورت می‌باشد؟

این‌که بتوانید انتخاب درستی از روش درمان واژینیسموس داشت به نوع عارضه آن بستگی خواهد داشت. هنگامی‌که تعیین شد فرد دچار واژینیسموس ثانویه می‌باشد، بهتر است راهکارهای درمانی که در ادامه این مطلب ذکر می‌کنیم و مهم بشمارید تا بتوان درمان واژینیسموس را به بهترین نحو ممکن انجام داد.

راهکارهای درمان واژینیسموس ثانویه به چه صورت می‌باشد؟
راهکارهای درمان واژینیسموس ثانویه به چه صورت می‌باشد؟

درمان واژینیسموس ثانویه به واسطه لیزر

همان‌طور که گفتیم دلایل متعددی در پس به وجود آمدن واژینیسموس ثانویه می‌باشد. حال اگر علت به وجود آمدن آن خشکی واژن باشد، بهترین راهکاری که می‌تواند درمان واژن ثانویه را به دنبال داشته باشد، استفاده از لیزر مونالیزا تاچ است و این راهکار بسیار کاربردی و اثربخش است.

برای این‌که بتوان از این طریق درمان مجوز ثانویه را انجام داد، لیزر مونالیزا می‌تواند امواج دی‌اکسیدکربن را بدون به وجود آوردن هیچی برشی فقط به واسطه تولید کردن گرما به بافت‌های واژن اضافه کند تا سبب خون‌رسانی بیشتر در این نواحی گردد.

این راهکار درمانی سبب می‌شود که کلاژن در واژن بیشتر تولید گردد و در کنار بازگشتن حالت ارتجاعی باعث جوان‌سازی واژن نیز می‌گردد.

بعد از این‌که درمان واژینیسموس با لیزر انجام شد، بانوان به ‌سادگی می‌تواند مواردی که باعث به وجود آمدن واژینیسموس می‌شد را تحمل کنند و دیگر روابط جنسی بدون به وجود آمده هیچ‌گونه سوزش، درد و یا احساس ناراحتی اتفاق می‌افتد.

درمان واژینیسموس ثانویه به واسطه لیزر
درمان واژینیسموس ثانویه به واسطه لیزر

درمان واژینیسموس ثانویه به واسطه آر اف

حال اگر دلیل اصلی به وجود آمدن واژینیسموس ثانوی و انقباضات غیرارادی واژن ترس از بارداری باشد، می‌تواند باعث به وجود آمدن دردهای غیرقابل طاقت در هنگام برقراری رابطه جنسی باشد. همین امر باعث می‌شود که بانوان علاقه‌مند به استفاده از روابط جنسی نباشند و از آن دوری کنند.

این نکته باعث می‌شود که تمایل آن‌ها برای برقراری رابطه کاهش می‌یابد. حال یکی از رایج‌ترین درمان‌هایی که به ‌عنوان جدیدترین تکنولوژی شناخته می‌شود، درمان واژینیسموس از طریق اف می‌باشد.

آر اف دستگاهی است که به واسطه امواج الکترومغناطیسی می‌تواند باعث تغییراتی در عملکرد سلول‌های واژن گردد و در برطرف نمودن انقباض غیرارادی مهبل جلوگیری تلاش می‌کند.

هنگامی‌که به متخصص زنان برای درمان واژینیسموس مراجعه می‌کنید، استفاده از دستگاه آر اف در چند جلسه برای شما امری مهم می‌داند.

استفاده از این دستگاه بدون ایجاد هیچ‌گونه درد و دوران نقاهت با تغییر کردن عملکرد سلول‌ها انجام می­گیرد. با توجه به شرایط بحرانی هر فرد و شدت وخامت واژینیسموس ثانویه تعداد جلسات درمان بیشتر و یا کمتر می‌گردد.

البته بعد از جلسه اول می‌توان تاثیر بسیار زیادی دستگاه آر اف را متوجه شد و افراد ترغیب به استفاده آن تا آخرین مرحله می‌شوند و درمان واژن ثانویه از این طریق اتفاق می‌افتد.

درمان واژینیسموس ثانویه از طریق تزریق بوتاکس

مهم‌ترین دلیل به وجود آمدن واژینیسموس ثانویه بر اثر مسائل فیزیکی و جسمانی می‌باشد و تشخیص پزشکان بر این است که اغلب افرادی که برای درمان واژینیسموس ثانوی مراجعه می‌کنند، از این مشکل رنج می‌برند. البته برخی دیگر از افراد به دلیل مشکلات روحی نیاز به درمان واژینیسموس ثانویه دارند.

حال اگر افراد از لحاظ روحی نیاز به دچار مشکلاتی هستند و ترس از رابطه یا تجاوز جنسی دارند، برای این‌که درمان واژینیسموس ثانویه اتفاق بیفتد، راهکار تزریق بوتاکس به‌ عنوان بهترین عملکرد شناخته می‌شود.

در این درمان، بوتاکس به عضلات کف لگن تزریق می‌گردد و مهم‌ترین دلیل آن این است که می‌تواند شل شدن و آزاد شدن عضلات لگن را به‌ همراه داشته باشد.

درمان واژینیسموس ثانویه از طریق تزریق بوتاکس
درمان واژینیسموس ثانویه از طریق تزریق بوتاکس

درن هایت درمان واژینیسموس ثانویه از طریق تزریق بوتاکس و آزاد شدن عضلات اتفاق می‌افتد. تشخیص برخی از پزشکان بر این است که می‌توان تزریق بوتاکس را در کنار برخی از راهکارهای تکمیلی همانند استفاده از دستگاه آر اف استفاده کرد تا نتیجه بهتری از درمان واژینیسموس دیده شود و بتوان آن را کنترل کرد.

با توجه به ذکر کردن این دسته از موارد راهکارهای مختلفی بنابر شرایط افراد تعیین می‌گردد تا بتوانند درمان واژینیسموس ثانوی را انجام بدهند و از روابط زناشویی خود بهره کافی ببرند.

درمان واژینیسموس چه مدت به طول می‌انجامد؟

در حالت کلی نمی‌توان طول مدت ‌زمان درمان واژینیسموس ثانویه را تشخیص داد. به دلیل این‌که شرایط افراد در طول درمان واژینیسموس ثانوی اثربخش است و ممکن است زمان متفاوتی را تجربه کنند.

عموماً اختلالات درمان واژینیسموس به واسطه دستگاه آر اف نیازمند چندین جلسه می‌باشد تا بتواند باعث آزادسازی عضلات کف لگن گردد و به ‌مرور زمان درمان واژینیسموس اتفاق بیفتد. البته تشخیص تعداد جلسات آن با پزشک مربوطه و شرایط موجود شما در نظر گرفته می‌شود.

لازم به ذکر است بدانید در برخی از موارد بسیار نادر دیده ‌شده که برای درمان واژینیسموس ثانویه است جراحی استفاده ‌شده است. این‌ مورد به ‌حدی نادر می‌باشد که در دسته‌بندی درمان واژینیسموس شناخته نمی‌شود، اما برای اطلاعات بیشتر شما در این زمینه لازم دانستیم آن را ذکر کنیم.

درمان واژینیسموس چه مدت به طول می‌انجامد؟
درمان واژینیسموس چه مدت به طول می‌انجامد؟

جمع ‌بندی مطالب

اگر شما نیز از دسته افرادی هستید که بعد از زایمان یا افزایش سن یا بعد از دوران یائسگی دچار دخول دردناک شده‌اید، به ‌احتمال زیاد به مشکل واژینیسموس ثانویه دچار شده­اید. در مطالب بالا گفتیم که وجود واژینیسموس ثانویه به دلیل اختلالات روانی و فیزیکی می‌باشد و می‌تواند منجر به انقباضات غیرارادی واژن گردد و دخول را غیرممکن کند.

در حالت کلی درمان‌هایی که برای واژینیسموس اولیه و ثانویه ذکر می‌شود، تشابه بسیاری با یکدیگر دارند. اما برای درمان واژینیسموس واکنش‌های افراد به روش‌های درمانی سریع‌تر می‌باشد و درمان آن‌ها زودتر اتفاق می‌افتد.

با توجه به این‌که وجود واژینیسموس ثانویه می‌تواند در بر هم زدن زندگی زناشویی افراد و سبک زندگی تأثیرگذار باشد، بهتر است که فوراً درمان واژینیسموس صورت بگیرد.

برای این امر می‌توانید به یک پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید و با ذکر کردن موارد موجود از وجود واژینیسموس ثانویه اطلاعات کسب کنید. سپس پزشک می‌تواند با توجه به شرایط موجود شما روش‌های درمان واژینیسموس را ذکر کند و از آن‌ها برای درمان واژینیسموس استفاده کند.

کانال آپارات کلینیک دکتر افسانه زرگنج فرد متخصص زنان ، زایمان و نازایی

ارسال دیدگاه

مشاوره رایگان ( از ساعت 9 الی 20 )

رسالت ما در مجموعه دکتر زرگنج فرد انجام خدمات درمانی زنان با حفظ استاندارد و اولویت سلامت مراجعین عزیز می باشد که در جهت تحقق این رسالت تیمی متشکل از پزشکان و متخصصین و کادر مجرب با به کارگیری جدیدترین روش های علمی ، فعالیت خود را آغاز نموده است . هدف دکتر زرگنج فرد، حفظ سلامتی مراجعان در عین تامین خواست ایشان برای نیل به حداکثر طراوت و شادابی است.

روزهای کاری

شنبه - پنجشنبه : 20.30 - 09.00
جمعه و ایام تعطیل : فقط با هماهنگی قبلی
خانه
حساب کاربری
خدمات
جستجو