ویرایش محتوا
دکتر افسانه زرگنج فرد

درباره ما

مجموعه زنان ، زایمان و نازائی دکتر زرگنج فرد

رسالت ما در مجموعه دکتر زرگنج فرد انجام تمامی خدمات زیبائی و درمانی زنان با حفظ استاندارد و اولویت سلامت مراجعین عزیز می باشد که در جهت تحقق این رسالت تیمی متشکل از پزشک متخصص ( دکتر افسانه زرگنج فرد ) و کادر مجرب با به کارگیری جدیدترین روش های علمی و به روز ترین دستگاه های پزشکی ، فعالیت خود را آغاز نموده است .
هدف ما زیبایی توام با حفظ سلامتی شماست …

با ما تماس بگیرید

شبکه های اجتماعی
کیست لابیا چیست

کیست لابیا چیست

در این مقاله به این موضوع مهم می پردازیم که کیست لابیا چیست . همراه ما بمانید.

زنان در طول عمر خود همواره درگیر بیماری هایی در ناحیه دستگاه تناسلی و واژن خود می شوند. به دلیل حساس بودن این ناحیه، باید به تغییراتی که در دستگاه تناسلی و واژن ایجاد می شود، دقت زیاد داشته باشید.

جهت دریافت مشاوره در زمینه کیست لابیا با ما در تماس باشید.

02128111615

02122930161

کیست لابیا چیست
کیست لابیا چیست

با دیدن کوچک ترین تغییرات ظاهری یا وجود درد و سوزش، فورا به پزشک مراجعه کنید تا بررسی های لازم انجام گیرد. بیماری های دستگاه تناسلی اغلب به دلیل عدم رعایت بهداشت و رابطه های جنسی محافظت نشده اتفاق می افتد.

یکی از این بیماری ها کیست لابیا می باشد که می تواند هم در لابیای ماژور و هم در لابیای مینور رخ بدهد. در صورت بروز علائم این بیماری باید فورا به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

کلینیک دکتر افسانه زرگنج فرد بهترین مرکز رفع کیست لابیا، اطلاعات کاملی را در خصوص این بیماری در اختیارتان گذاشته است تا در صورت مواجهه با آن، به پزشکان متخصص در این مرکز مراجعه نمایید.

فهرست مطالب:

علت ایجاد کیست لابیا چیست؟

علائم کیست لابیا چیست؟

درمان کیست لابیا چگونه است؟

راه پیشگیری از کیست لابیا چیست؟

انواع کیست واژن چیست؟

دلایل ایجاد کیست واژن چیست؟

علائم کیست بارتولن چیست؟

نحوه تشخیص کیست بارتولن یا کیست لابیا چیست؟

اهمیت ایجاد غیر طبیعی برجستگی های واژن

چه بیماری هایی سبب ایجاد برجستگی در ناحیه تناسلی می شوند؟

سخن پایانی

 

علت ایجاد کیست لابیا چیست؟

اولین عامل ایجاد کیست در لابیاهای ماژور و مینور، عدم رعایت بهداشت و داشتن رابطه جنسی خطرناک می باشد. کیست در لابیا عبارت است از عفونت یا آبسه کردن و تجمع آن در منطقه ای که اغلب با قرمزی و تورم خود را نشان می دهد.

به دلیل عدم رعایت بهداشت و داشتن رابطه جنسی مراقبت نشده، میکروب ها در ناحیه ای تجمع می کنند که در نهایت منجربه ایجاد غده یا اصطلاحا کیست در لابیاهای ماژور یا مینور می گردد. عوامل زیاد دیگری مانند تبخال، پاپیلوما و … در پخش عفونت و ایجاد کیست موثر می باشند. در بخش های بعدی این عوامل را معرفی خواهیم نمود.

این کیست های کوچک در صورتی که درمان نشوند، خطرناک هستند و عفونت آن ممکن است به دیگر نواحی دستگاه تناسلی سرایت کند. به همین دلیل بسیار مهم است که در صورت مشاهده هر گونه علائمی به پزشک متخصص حاضر در مراکز معتبر مراجعه کنید. نکته بسیار مهم این که به هیچ وجه خودتان اقدام به تخلیه این کیست ها نکنید.

تخلیه کیست باید توسط پزشک متخصص و با استفاده از تجهیزات مخصوص صورت بگیرد. کلینیک دکتر افسانه زرگنج فرد به عنوان بهترین مرکز رفع کیست لابیا شناخته می شود.

علائم کیست لابیا چیست؟

به دلیل تجمع عفونت در کیست لابیا، تورم ایجاد می شود که اولین و بزرگ ترین نشانه کیست لابیا می باشد. در صورت مواجهه با هر یک از علائم زیر به پزشک مراجعه نمایید تا اقدامات لازم صورت گیرد.

علائم کیست لابیا چیست؟
علائم کیست لابیا چیست؟
  • درد
  • خارش
  • قرمزی
  • سوزش
  • احساس گرما در اطراف کیست
  • ترشح
  • بوی نامطبوع

درمان کیست لابیا چگونه است؟

کیست های لابیا در صورتی که کوچک باشند، با اقداماتی رفع خواهند شد اما در صورتی که بزرگ باشند، درمان به راحتی انجام نمی گیرد و نیاز است که پزشک اقداماتی را برای تخلیه عفونت ها انجام دهد. کلینیک دکتر افسانه زرگنج فرد یکی از معتبرترین مراکز درمانی در این راستا می باشد.

نشستن در آب گرم

آب گرم می تواند در درمان کیست لابیا موثر باشد. آب گرم باعث پاره شدن کیست و تخلیه کیست های کوچک می گردد. برای این نوع درمان باید در یک وان آب گرم به مدت 3 الی 4 روز و روزی چند بار بنشینید تا درمان اتفاق بیفتد.

پیشنهاد می کنیم از سایر مطالب سایت دکتر زرگنج دیدن کنید.

کمپرس سرد برای تورم

برای از بین بردن تورم ناحیه کیست می توانید از کمپرس سرد استفاده نمایید. برای اثر بخشی، بهتر است این کار را چند روز انجام دهید.

مصرف آنتی بیوتیک ها

در صورتی که پزشک تشخیص دهد کیست شما عفونی است، برای درمان کیست آنتی بیوتیک تجویز می کند.

درمان آبسه

در صورتی که پزشک تشخیص دهد کیست شما از نوع آبسه است، با استفاده از ابزاری خاص آن را تخلیه می کند. در صورتی که آبسه به درستی تخلیه گردد، نیازی نیست تا آنتی بیوتیک مصرف کنید.

لیزر کربن دی اکسید

پزشک برای جلوگیری از رشد دوباره کیست ها، از لیزر کربن دی اکسید یا نیترات نقره استفاده می کند. ممکن است بعد از تخلیه کیست های عفونی یا آبسه، مقداری چرک در انتهای کیست باقی بماند که پزشک برای از بین بردن آن از لیزر استفاده می کند.

تخلیه کیست با جراحی

تنها راه درمان کیست های عفونی بزرگ، جراحی می باشد. جراحی از طریق بی حسی موضعی و به صورت سرپایی در کلینیک انجام می گیرد. پزشک برشی را کنار کیست ایجاد می کند و اقدام به تخلیه مایع درون آن خواهد کرد. پزشک یک لوله پلاستیکی کوچک را از طریق برش ایجاد شده وارد کیست می کند. این لوله باید به مدت 6 هفته درون کیست باقی بماند تا چرک های باقیمانده به طور کامل تخلیه شوند.

مارسوپیالیزیشن

برای کیست های بزرگی مانند کیست بارتولن، پزشک مجبور است از روش جراحی مارسوپیالیزیشن استفاده نماید. در صورتی که از روش های دیگری درمان صورت نگیرد، مارسوپیالیزیشن می تواند برای از بین بردن کیست و عفونت کمک کننده باشد.

این روش برای کیست هایی که به صورت مکرر ایجاد می شوند، گزینه مناسبی است. پزشک برشی را در ناحیه کیست ایجاد کرده تا مایع درون آن تخلیه شود.

بعد از آن لوله پلاستیکی (کاتتر) را درون کیست قرار داده و با استفاده از بخیه آن را فیکس می کند تا مایع باقیمانده راهی برای خروج داشته باشد. این روش در بیمارستان و با بیهوشی انجام می گیرد.

شما با مراجعه به کلینیک دکتر افسانه زرگنج فرد به عنوان بهترین مرکز درمانی و مشاوره با متخصص کلینیک دکتر افسانه زرگنج فرد، اطلاعات سودمندی را کسب خواهید نمود.

مارسوپیالیزیشن
مارسوپیالیزیشن

راه پیشگیری از کیست لابیا چیست؟

پیشگیری از ایجاد کیست لابیا کمی دشوار است، به خصوص اگر سابقه ایجاد کیست داشته باشید. اما باید گفت که تنها راه پیشگیری از بروز این کیست ها، رعایت بهداشت و مراقبت در رابطه جنسی می باشد.

در زمینه درمان و پیشگیری از بروز کیست لابیا، بهتر است از تجربه شخصی افراد استفاده نکنیم زیرا در مواردی ممکن است سبب تشدید بیماری شود.

همیشه شنیده ایم که گفته می شود پیشگیری بهتر از درمان است اما در خصوص کیست لابیا پیشگیری کار راحتی نیست و فقط با رعایت بهداشت فردی و رابطه جنسی ایمن می توان تا حدی از بروز آن جلوگیری نمود.

انواع کیست واژن چیست؟

کیست واژن بنا به دلایلی مانند زایمان طبیعی، جراحی های مختلف واژن و … ممکن است ایجاد شود که انواع مختلفی دارد. این کیست ها شامل موارد زیر می باشد:

کیست غده بارتولن

دو غده ریز در نزدیکی واژن و در دو طرف آن قرار دارند و تا حدودی به لابیاها مرتبط هستند. این غده ها مایعی تولید می کنند که با آن سطح خارجی واژن لغزنده و مرطوب می ماند. در صورتی که این دو غده از مایع چرکی پر شوند، کیست ایجاد می گردد.

کیست غده بارتولن
کیست غده بارتولن

کیست انکلوزیونی

کیست انکلوزیونی کیست های کوچکی هستند که اغلب بر اثر زایمان طبیعی یا جراحی به وجود می آیند. این نوع کیست معمولا در دیواره پشتی واژن ایجاد شده و از شایع ترین نوع کیست ها می باشد.

کیست مولرین

این نوع کیست نیز بر اثر زایمان ایجاد شده و مایع درون آن در واقع مخاط دهانه رحم می باشد. کیست مولرین در هر نقطه ای از دهانه واژن و لابیاها رشد می کند.

کیست مجرای گارتنر

مجراهای گارتنر در هنگام رشد جنین ممکن است تکامل نیابند یا اصولا به وجود نیایند. به همین دلیل بعد از تولد نوزاد، کیست های مجرای گارتنر گاهی ایجاد می شوند و می توان آن ها را دید اما با گذشت زمان و رسیدن به سن بلوغ در این مجراها کیست هایی ایجاد می شود.

دلایل ایجاد کیست واژن چیست؟

اغلب کیست های واژینال در شرایطی ایجاد می شوند که یک کانال یا یک غده مسیرش بسته شود و مواد و مایعات در آن تجمع یابند. در واقع نوع کیست بر اساس علت به وجود آمدنش تعیین می شود.

هر کدام از کیست هایی را که در بالا عنوان کردیم، به دلایل مختلفی ایجاد می شود. به طور مثال کیست انکلوزیون و کیست بارتولن بر اثر عوامل زیر ایجاد می گردند.

دلیل ایجاد کیست انکلوزیون:

این نوع کیست بر اثر دو عامل ایجاد می گردد. عامل اول پارگی کانال زایمان است که در طی زایمان طبیعی، دیواره های واژن آسیب دیده و کیست انکلوزیون ایجاد می گردد. عامل دوم اپیزیوتومی می باشد که سبب ایجاد کیست در واژن می گردد. اپیزیوتومی عبارت است از برش ایجاد شده در ناحیه پرینه هنگام زایمان طبیعی که سبب می شود دهانه واژن برای خروج جنین گشاد شود.

دلیل ایجاد کیست بارتولن:

در این نوع کیست، غده بارتولن ترشحاتی دارد که گاهی سلول های پوستی سبب عدم خروج این ترشحات می گردند. در نتیجه مواد ترشح شده در محلی تجمع یافته و تبدیل به کیست می شوند.

با مراجعه به کلینیک دکتر افسانه زرگنج فرد به عنوان بهترین مرکز درمانی در این زمینه، می توانید مشاوره های سودمندی کسب کنید.

دلیل ایجاد کیست بارتولن:
دلیل ایجاد کیست بارتولن:

علائم کیست بارتولن چیست؟

این کیست معمولا بدون علائم خاصی ظاهر می شود. اما در صورتی که در کیست عفونت وجود داشته باشد، علائمی مانند درد و تورم ایجاد می گردد. به طوری که فرد هنگام راه رفتن، مقاربت و فعالیت های ورزشی درد را به خوبی احساس می کند.

این نوع کیست سبب بزرگ شدن یکی از لابیاهای ماژور یا مینور می شود که آن را کیست لابیا نیز می نامند. در صورتی که کیست خیلی بزرگ شود، ممکن است ترشحات غیر طبیعی داشته باشد.

از روی همین علائم فرد باید به کیست بارتولن شک کرده و به دکتر متخصص زنان مراجعه نماید.

نحوه تشخیص کیست بارتولن یا کیست لابیا چیست؟

تشخیص درست این نوع کیست فقط توسط پزشک زنان صورت می گیرد. در صورتی که فرد علائم بالا را مشاهده نماید، به پزشک زنان مراجعه می کند. پزشک نمونه ای از ترشحات را به آزمایشگاه می فرستد تا بررسی های لازم انجام گیرد. با بررسی ترشحات، بیماری هایی که در اثر مقاربت ایجاد شده اند، تشخیص داده می شود.

اهمیت ایجاد غیر طبیعی برجستگی های واژن

زنان در طول عمر خود شاهد ایجاد برجستگی هایی در ناحیه دستگاه تناسلی و واژن خود هستند. این برجستگی های غیر طبیعی بر اثر عوامل مختلفی ایجاد می شوند که گاهی بی خطر بوده و خود بر طرف می شوند و گاهی نیز وجود آن ها خطرناک است و باید درمان سریع تر انجام شود.

این برجستگی ممکن است یک جوش یا یک کیست باشد. به همین دلیل در صورت مشاهده هر گونه تغییر و برجستگی در ناحیه دستگاه تناسلی، حتما به پزشک مراجعه نمایید تا با معاینه و آزمایش تشخیص کیست یا توده سرطانی انجام گیرد.

برجستگی ها ممکن است روی لابیاها ایجاد شوند که می تواند کیست لابیا باشد. این کیست ها در ابتدا بدون علائم هستند اما به تدریج و با بزرگ تر شدنشان، علائمی مانند تغییر رنگ، خارش و درد از خود بروز می دهند.

چه بیماری هایی سبب ایجاد برجستگی در ناحیه تناسلی می شوند؟

به صورت کلی بیماری های ناحیه تناسلی از دو راه مقاربتی و غیر مقاربتی ایجاد می شوند که گاهی منجربه ایجاد کیست یا توده هایی در اطراف واژن و لابیاها می گردد. این بیماری ها شامل موارد زیر است:

کیست یا توده هایی که بر اثر رابطه جنسی ایجاد می شوند

کیست یا توده هایی که بر اثر رابطه جنسی ایجاد نمی شوند

  • کیست لابیا
  • زائده گوشتی
  • دانه های فوردیس
  • موهای زیر پوستی
  • زخم ناشی از تیغ

تبخال تناسلی

تبخال تناسلی از طریق مقاربت ایجاد می گردد و علائمی مانند خارش، قرمزی و درد دارد و گاهی تبدیل به کیست هایی بزرگ می شود که هنگام ادارار با درد زیادی همراه است.

این کیست ها به تدریج ترکیده می شوند و مایع درون آن تخلیه می شود. بعد از تخلیه، زخم های پوسته ای ایجاد می شود. تبخال ها بعد از مدتی ممکن است دوباره ظهور پیدا کنند. پزشک با تجویز پمادهای مخصوصی تا حدودی می تواند به بهبود سریع تر این تبخال ها بپردازد.

تبخال تناسلی
تبخال تناسلی

سیفلیس

سیفلیس علائم خاصی ندارد و در اغلب موارد تا آن را مشاهده نکنید، متوجه آن نخواهید شد. سیفلیس اغلب از روی ظاهرش شناسایی می شود. این زخم در ابتدا سفت، گرد و بدون درد است که شانکر نامیده می شود. این زخم گاهی مرطوب است و مسری می باشد. یعنی با رابطه جنسی منتقل می گردد.

ویروس پاپیلوما

ویروس پاپیلوما (HPV) در ناحیه دستگاه تناسلی منجر به ایجاد زگیل های تناسلی می گردند. این ویروس مسری است و از طریق تماس پوست حین رابطه جنسی مقعدی یا دهانی انتقال می یابد.

این زگیل های ایجاد شده توسط ویروس پاپیلوما معمولا هم رنگ پوست است و به صورت ناهموار شبیه گل کلم روی پوست به صورت دسته ای ظاهر می شود. برخی از ویروس های پاپیلوما منجربه ایجاد سرطان خواهند شد. به همین دلیل در صورت مشاهده زگیل های تناسلی حتما به پزشک مراجعه کنید.

مولوسکوم مسری

بیماری مولوسکوم برجستگی های ریزی را روی ناحیه تناسلی ایجاد می کند. علائم این برجستگی ها اغلب با خارش و زخم همراه است و هیچگونه دردی ندارد. این بیماری مسری است و در اثر تماس با پوست آلوده به وجود می آید.

کلینیک دکتر افسانه زرگنج فرد به عنوان بهترین مرکز درمانی در زمینه کیست لابیا، اطلاعات جامع تری در این خصوص ارائه می نماید.

مولوسکوم مسری
مولوسکوم مسری

کیست لابیا و واژن

کیست های واژن اغلب از عفونت، هوا یا بافت اسکار پر شده است. اگر کیست عفونی باشد، با درد همراه است. در غیر این صورت علائم آن تنها سفت شدن می باشد.

واژن و فرج غده های مختلفی مانند بارتولین و اسکنس دارند که موادی برای مرطوب سازی واژن از خود تولید می کنند. در صورتی که مسیر این ترشحات بسته شود، کیست هایی مانند کیست لابیا ایجاد می گردد.

زائده گوشتی یا اسکین تگ

معمولا با افزایش سن، زائده های گوشتی روی پوست ناحیه تناسلی ایجاد می شوند که اغلب بدون درد هستند. اسکین تگ یا زائده گوشتی اغلب بدون ضرر بوده و غیر سرطانی هستند. فقط در صورت اصطکاک و خاراندن ممکن است تحریک شوند.

دانه های فوردیس

دانه های فوردیس غدد چربی و غیر عفونی بوده و می توانند به هر رنگی در بدن ظاهر شوند. این دانه ها در نواحی مختلف بدن مانند صورت، گونه، لب ها و ناحیه تناسلی ظاهر می شوند و معمولا هیچ گونه عوارضی نیز ندارند. علت ایجاد این دانه ها مشخص نیست اما نگرانی نیز برای ایجاد آن ها وجود ندارد زیرا هیچ گونه ضرر و آسیبی به بدن نمی رسانند.

موهای زیر پوستی

رشد موهای زیر پوستی زمانی رخ می دهد که یک مو به جای رشد از طریق فولیکول، در زیر پوست رشد کند. گاهی بر اثر حذف موهای زائد، برجستگی های دردناکی روی پوست ظاهر می شود که این ها همان موهای زیر پوستی هستند. به راحتی می توان این موهای زیر پوستی را با موچین خارج نمود.

زخم تیغ جراحی

عواملی مانند عدم استفاده از روان کننده اصلاح، اصلاح بر خلاف جهت رشد مو و استفاده از تیغ های کند، زخم های عمیقی را روی پوست ایجاد می کند که در نتیجه محل التیام زخم ها دچار برجستگی می شود.

زخم تیغ جراحی
زخم تیغ جراحی

سخن پایانی

کیست لابیا مسئله مهمی است که همه ی زنان در صورت مواجهه با آن باید حتما به پزشک مراجعه کنند تا درمان هر چه سریع تر اتفاق بیفتد. ممکن است کیست لابیا عفونی باشد و در صورت عدم درمان، عفونت ها به دیگر نواحی سرایت نمایند. انتخاب یک مرکز معتبر برای از بین بردن کیست لابیا بسیار مهم است.

زیرا دستگاه تناسلی از نقاط حساس بدن می باشد و درمان باید با دقت زیاد انجام گیرد. کلینیک دکتر افسانه زرگنج فرد در این زمینه اعتبار و تخصص بالایی دارد. به همین دلیل شما می توانید با خیالی راحت درمان خود را به عهده این مرکز بسپارید.

کانال آپارات کلینیک دکتر افسانه زرگنج فرد متخصص زنان ، زایمان و نازایی

منبع:

https://b2n.ir/w41054

ارسال دیدگاه

مشاوره رایگان ( از ساعت 9 الی 20 )

رسالت ما در مجموعه دکتر زرگنج فرد انجام خدمات درمانی زنان با حفظ استاندارد و اولویت سلامت مراجعین عزیز می باشد که در جهت تحقق این رسالت تیمی متشکل از پزشکان و متخصصین و کادر مجرب با به کارگیری جدیدترین روش های علمی ، فعالیت خود را آغاز نموده است . هدف دکتر زرگنج فرد، حفظ سلامتی مراجعان در عین تامین خواست ایشان برای نیل به حداکثر طراوت و شادابی است.

روزهای کاری

شنبه - پنجشنبه : 20.30 - 09.00
جمعه و ایام تعطیل : فقط با هماهنگی قبلی
خانه
حساب کاربری
خدمات
جستجو