ویرایش محتوا
دکتر افسانه زرگنج فرد

درباره ما

مجموعه زنان ، زایمان و نازائی دکتر زرگنج فرد

رسالت ما در مجموعه دکتر زرگنج فرد انجام تمامی خدمات زیبائی و درمانی زنان با حفظ استاندارد و اولویت سلامت مراجعین عزیز می باشد که در جهت تحقق این رسالت تیمی متشکل از پزشک متخصص ( دکتر افسانه زرگنج فرد ) و کادر مجرب با به کارگیری جدیدترین روش های علمی و به روز ترین دستگاه های پزشکی ، فعالیت خود را آغاز نموده است .
هدف ما زیبایی توام با حفظ سلامتی شماست …

با ما تماس بگیرید

شبکه های اجتماعی
علت نازک شدن پوست اطراف واژن

علت نازک شدن پوست اطراف واژن

در این مقاله موضوع علت نازک شدن پوست اطراف واژن را مورد بررسی قرار می دهیم.

جهت دریافت مشاوره با ما در تماس باشید.

02128111615

02122930161

زنان در طول عمر خود با بیماری های مختلف ناحیه تناسلی مواجه می شوند که یکی از انواع این بیماری ها، نازک شدن پوست اطراف واژن می باشد که آن را به نام آتروفی واژینال می شناسیم.

علت نازک شدن پوست اطراف واژن
علت نازک شدن پوست اطراف واژن

شایع ترین علت نازک شدن پوست اطراف واژن، تغییرات سطح هورمون استروژن می باشد. نازک شدن پوست اطراف واژن، علائم وعوارضی را در پی دارد.

به همین دلیل باید هر چه زودتر درمان شود. در این مقاله توضیحات بیشتری را در خصوص علت نازک شدن پوست اطراف واژن و راه های درمان آن ارائه خواهیم داد.

زر کلینیک از بهترین مراکز درمان آتروفی واژینال  است که بهترین روش های درمان این بیماری را به کار می گیرد. در ادامه، روش های درمان آتروفی واژینال را در زر کلینیک بررسی خواهیم کرد.

عناوین مقاله:

آتروفی واژینال چیست؟

مشکلات ناشی از آتروفی واژینال

علت نازک شدن پوست اطراف واژن چیست؟

عوارض نازک شدن پوست اطراف واژن

دلایل کاهش استروژن در بدن چیست؟

عوامل خطرساز آتروفی واژن

درمان آتروفی واژینال با استفاده از لیزر

استفاده از لیزر برای درمان آتروفی واژینال مناسب چه افرادی است؟

مزایای استفاده از لیزر برای از بین بردن آتروفی واژینال چیست؟

مراقبت های بعد از لیزر آتروفی واژینال چیست؟

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

روش های پیشگیری از بروز آتروفی واژینال

سخن پایانی

 

آتروفی واژینال چیست؟

واژه آتروفی به معنای کاهش و از بین رفتن است و عبارت آتروفی واژینال در اصطلاح به معنای نازک شدن پوست اطراف واژن می باشد. این بیماری ها را اغلب زنان در دوران یائسگی تجربه می کنند.

البته در زنان جوان نیز شایع است. علت نازک شدن پوست اطراف واژن، کاهش سطح هورمون استروژن می باشد. بنابراین هر علتی که سبب کاهش سطح هورمون استروژن گردد، روی پوست اطراف واژن تاثیر می گذارد.

تولید هورمون استروژن برای بدن زنان به خصوص برای بارداری ضروری می باشد. با افزایش سن، رفته رفته سطح این هورمون کاهش یافته و در نتیجه منجر به یائسگی می گردد.

با اتفاق افتادن یائسگی، زنان با مشکلاتی مواجه می شوند که یکی از این مشکلات، آتروفی واژینال می باشد. آتروفی واژینال در نهایت علائمی دارد و مشکلاتی را برای افراد به وجود می آورد که در بخش بعدی به آن ها اشاره خواهیم داشت.

مشکلات ناشی از آتروفی واژینال

در اثر نازک شدن پوست اطراف واژن، شاهد ایجاد خشکی واژن خواهیم بود. در این صورت بیمار در ناحیه تناسلی و لگن خود احساس ناراحتی زیادی خواهد داشت.

در زمان تماس جنسی، بیمار سوزش و درد احساس می کند و از ادامه رابطه جنسی ناتوان می ماند. برخی از بیماران دچار خونریزی خفیف نیز می شوند. از دیگر مشکلات مربوط به آتروفی واژینال می توان به مشکلات ادراری اشاره کرد.

سندروم تناسلی ادراری یائسگی

پزشکان برای تعریف این بیماری و علائم ناشی از آن عبارت “سندروم تناسلی ادراری یائسگی” یا GSM را به کار می برند. بسیاری از زنانی که به این بیماری دچار می شوند، توان انجام برخی از فعالیت های روزانه خود را ندارند و در زمان نشستن، ایستادن، ورزش کردن و دفع ادرار، درد و سوزش زیادی را متحمل می شوند.

در این صورت خشکی و نازک شدن پوست واژن می تواند زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده و از کیفیت زندگی او بکاهد. به همین دلیل بیمار به سریع ترین روش درمان فکر می کند.

سندروم تناسلی ادراری یائسگی
سندروم تناسلی ادراری یائسگی

کاهش میزان استروژن در بدن عوارضی را در پی دارد اما بدان معنی نیست که بیمار باید رنج حاصل از آن ها را تحمل کند. زر کلینیک راهکارهای سریع و اساسی برای درمان این بیماری دارد که در بخش های بعدی به آن ها اشاره خواهیم داشت.

علائم نازک شدن پوست اطراف واژن چیست؟

آتروفی واژینال یک بیماری عفونی نیست اما می تواند منجر به ایجاد عفونت و ترشح بشود. از جمله علائم نازک شدن پوست اطراف واژن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • التهاب
  • تورم
  • خارش
  • سوزش
  • خشکی
  • درد هنگام مقاربت
  • خونریزی
  • سوزش هنگام ادرار

علت نازک شدن پوست اطراف واژن چیست؟

بسیاری از زنان علت نازک شدن پوست اطراف واژن را نمی دانند. به همین دلیل سوالات زیادی در این خصوص می شود.

همان طور که در بخش های قبلی گفته شد، شایع ترین علت نازک شدن پوست اطراف واژن، کاهش هورمون استروژن می باشد. با کاهش این هورمون در بدن زنان، کلاژن سازی بافت واژن کند یا متوقف می گردد.

همچنین خاصیت الاستیسیته دیواره واژن نیز کاهش می یابد. در اثر این عوامل، شاهد نازک شدن پوست اطراف واژن یا آتروفی واژینال خواهیم بود. حدود 75 درصد از زنان این بیماری را تجربه می کنند.

عوارض نازک شدن پوست اطراف واژن

در اثر این بیماری، عوارضی مانند عوارض زیر برای بیمار به وجود می آید. آتروفی واژینال به مرور زمان باعث تنگ شدن و انقباض واژن و دهانه واژن می گردد.

  • احساس فوریت در ادرار کردن
  • ایجاد عفونت مثانه
  • بی اختیاری ادرار
  • خونریزی پوست بعد از مقاربت
  • خشکی واژن در طول رابطه جنسی
  • محکم و کوتاه شدن کانال واژن
  • ترشح واژن
عوارض نازک شدن پوست اطراف واژن
عوارض نازک شدن پوست اطراف واژن

دلایل کاهش استروژن در بدن چیست؟

بسیاری از زنان در طول عمر خود به جز دوران یائسگی در دوران جوانی نیز کاهش هورمون استروژن را تجربه می کنند. به صورت کلی وجود هورمون استروژن در بدن، بافت واژن را سالم نگه می دارد

و موجب تحریک ترشحات داخل واژن می گردد که برای جلوگیری از خشکی و نازک شدن پوست اطراف واژن مفید می باشد. اما دلایلی مانند دلایل زیر سبب کاهش هورمون استروژن و در نتیجه آتروفی واژینال خواهند شد.

بعد از زایمان

زنان بعد از زایمان با کاهش شدید استروژن مواجه می شوند. اما این کاهش استروژن موقتی بوده و بعد از چند ماه تولید آن طبیعی می شود. شدت نازک شدن پوست اطراف واژن بعد از زایمان شدید نیست و معمولا با درمان های خانگی بهبود می یابد.

دوران شیردهی

برخی از زنان در دوران شیردهی نیز با کاهش هورمون استروژن و آتروفی واژینال مواجه می شوند.

برداشتن تخمدان ها در دوران جوانی

برخی از زنان جوان مجبور به برداشتن تخمدان های خود هستند. بعد از جراحی برداشتن تخمدان ها، ممکن است آتروفی واژینال اتفاق بیفتد.

مصرف مواد بهداشتی و ایجاد آلرژی

با مصرف شوینده ها مانند انواع صابون، لوسیون ها، عطر و مواد مخصوص شست و شوی داخل واژن، شاهد بروز حساسیت و ایجاد آتروفی واژینال خواهیم بود.

در اثر ایجاد آلرژی به این مواد مخاط، ناحیه تناسلی دچار آسیب می شود و ترشح مایع موکوسی در واژن به شدت کاهش می یابد.

این حساسیت ها در اثر شست و شوی لباس زیر با انواع مواد شوینده نیز ایجاد می شود. با قطع مصرف مواد شوینده و بهداشتی، تا حدودی ممکن است آتروفی واژینال درمان پیدا کند.

استرس

یکی دیگر از دلایل ایجاد آتروفی واژینال، استرس می باشد که می تواند در بدن افراد التهاب ایجاد کرده و جریان خون و انتقال پیام های عصبی را دچار اختلال کند. این عوامل سبب کاهش ترشح لوبریکاسیون واژن در زمان مقاربت خواهد شد.

سیگار

سیگار علاوه بر آسیب به دیگر بافت ها، به پوست واژن نیز آسیب می رساند و سبب بروز اختلالات جنسی در زنان می گردد. دود سیگار با تاثیر بر جریان خون، ترشحات واژن را کاهش می دهد و سبب بروز آتروفی واژینال می شود.

مصرف الکل

الکل آب بدن را کاهش می دهد. کاهش آب بدن مشکلات زیادی ایجاد می کند که از جمله آن آتروفی واژینال می باشد. در اثر کاهش آب بدن، ترشحات واژن نیز کاهش خواهند یافت.

الکل همچنین عملکرد سیستم عصبی را دچار اختلال می کند. در این صورت رشته های عصبی، سیگنال های ترشح واژن را به درستی دریافت نمی کنند. بنابراین ترشح کافی برای غدد گردن رحم ایجاد نمی شود.

پیشنهاد می کنیم از پست دکتر جراح زیبایی واژن تهران دیدن کنید.

دوش واژینال

گاهی لازم است زنان دوش واژینال داشته باشند. در واژن باکتری های مفیدی وجود دارد که میزان اسیدی یا قلیایی بودن دستگاه تناسلی را تنظیم می کنند.

دوش واژینال باکتری های فلور طبیعی واژن را نابود می کند. با حذف این باکتری ها، تعادل میکروبی در واژن از بین رفته و آتروفی واژینال ایجاد می شود.

دوش واژینال
دوش واژینال

مصرف آنتی هیستامین ها

مصرف داروهای آنتی هیستامین برای کاهش التهابات به خصوص احتقان بینی و سیستم تنفسی بسیار مفید است اما ترشح برخی از غدد مانند غدد رحم را دچار اختلال می کند که در اثر این امر، شاهد ایجاد آتروفی واژینال خواهیم بود. قطع مصرف این داروها در درمان آتروفی واژینال موثر است.

داروهای ضد بارداری

از دیگر عوامل ایجاد کننده آتروفی واژینال می توان به مصرف داروهای ضد بارداری اشاره کرد. این داروها سطح هورمون های جنسی یعنی استروژن را کاهش می دهند و با این روش از تخمک گذاری جلوگیری می کنند.

اما ترکیبات موجود در این قرص ها سبب بروز خشکی واژن و نازک شدن پوست اطراف واژن می شوند. برای درمان، بیمار باید روش های جایگرین را انتخاب کند.

داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی برای از بین بردن افسردگی بسیار موثر هستند اما عوارض مصرف این قرص ها بسیار قابل توجه است. از جمله عوارض مصرف این داروها به خصوص داروهای مهارکننده باز جذب سروتونین و داروهای سه حلقه ای، می توان به ایجاد اختلالات جنسی اشاره کرد.

این داروها روی ارتباط بین مغز و سلول های بدن اثر می گذارند و در این صورت افسردگی را درمان می کنند. اما با تاثیر مخربی که روی سیگنال های عصبی می گذارند، جلوی تشرحات واژن را می گیرند.

در صورتی که بیمار دوز زیادی از این داروها را مصرف کند، احتمال ایجاد آتروفی واژینال افزایش خواهد یافت. با کاهش دوز یا قطع مصرف این داروها ممکن است آتروفی واژینال درمان پیدا کند. در غیر این صورت باید از روش های درمانی آتروفی واژینال استفاده شود.

داروهای آسم

علت نازک شدن پوست اطراف واژن، محدود به عوامل بالا نمی شود و مصرف داروهای آسم نظیر آتروونت باعث ایجاد بیماری می شود. این داروها از جمله داروهای آنتی کولینرژیک می باشند و سیستم عصبی را دچار اختلال می کنند.

در اثر اختلال عملکرد سیستم عصبی، شاهد بروز بیماری آتروفی واژینال خواهیم بود. بیمارانی که دچار اختلالات تنفسی هستند، نمی توانند با قطع دارو جلوی پیشرفت بیماری آتروفی واژینال را بگیرند. در نتیجه باید از روش های درمان آتروفی واژینال استفاده کنند.

یائسگی

زنان یائسه بیشترین افراد در معرض خطر این بیماری هستند. با کاهش هورمون استروژن در بدن در زمان یائسگی، بیماری آتروفی واژینال ایجاد می شود.

در ابتدای یائسگی، زنان با مشکلات زیادی از جمله گرگرفتگی، اختلالات خلقی و خشکی واژن مواجه می شوند. این دسته از بیماران باید از روش های درمانی آتروفی واژینال استفاده کنند تا علائم ناشی از این بیماری از بین بروند و دردها و سوزش ها تسکین پیدا کنند.

عوامل خطرساز آتروفی واژن

عوامل بسیار مهمی در خطر ساز شدن و پیشرفت این بیماری موثر هستند که در این بخش به آن ها اشاره خواهیم داشت:

استعمال دخانیات

زنانی که دخانیات از جمله سیگار و قلیان مصرف می کنند، دود ناشی از این مواد، سیستم گردش خون را دچار اختلال می کند. مصرف دخانیات همچنین تولید هورمون استروژن در بدن را کاهش می دهد. در این صورت با نازک شدن شدید پوست اطراف واژن مواجه خواهند شد و علائم و عوارض زیادی سراغ آن ها خواهد آمد.

زایمان سزارین

پزشکان معتقدند زنانی که به صورت طبیعی زایمان می کنند، واژن سالم تری خواهند داشت. زایمان سزارین احتمال ابتلا به آتروفی واژینال را افزایش می دهد.

نداشتن فعالیت جنسی

فعالیت جنسی گردش خون در بدن را افزایش می دهد و سبب ایجاد ترشحات طبیعی واژن می گردد. در این صورت بافت واژن ارتجاعی شده و از بروز آتروفی واژینال جلوگیری می شود.

نداشتن فعالیت جنسی
نداشتن فعالیت جنسی

درمان آتروفی واژینال

با بررسی علت نازک شدن پوست اطراف واژن، به این نتیجه می رسیم که با قطع مصرف برخی از داروها و تغییر سبک زندگی تا حدودی می توان این بیماری را درمان کرد.

اما در مواردی میزان آسیب دیدگی پوست واژن بیشتر از حد معمول است و با تغییر سبک زندگی نیز نمی توان آن را درمان کرد.

برخی از بیماران نیز امکان قطع مصرف داروهای مخرب پوست واژن را ندارند. در این صورت باید به سراغ روش های درمان این بیماری بروند.

در مرکز زر کلینیک با استفاده از روش های زیر با توجه به میزان آسیب دیدگی پوست واژن، درمان انجام می گیرد:

  • کاندوم روغنی
  • روان کننده ها با خاصیت آب یا روغن
  • مصرف استروژن
  • جراحی
  • لیزر واژن

بهترین روش درمان آتروفی واژینال چیست؟

از میان روش های بالا از لیزر به عنوان بهترین و قطعی ترین درمان می توان یاد کرد. لیزر به سرعت خشکی واژن را برطرف کرده و مناطق آسیب دیده را ترمیم می کند.

دیگر روش های درمان آتروفی واژینال موقتی بوده و برخی از داروها نیز عوارض دارند. به خصوص داروهای هورمونی که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند.

درمان آتروفی واژینال با استفاده از لیزر

در ادامه مقاله علت نازک شدن پوست اطراف واژن، روش درمانی لیزر را مورد بررسی قرار می دهیم. لیزر بهترین گزینه برای درمان عوارض ناشی از یائسگی از جمله خشکی و نازک شدن پوست واژن می باشد.

طی لیزر درمانی با استفاده از کلاژن سازی، جوانسازی پوست واژن صورت می گیرد و غشای مخاطی واژن بازسازی می شود. ضمن این که لیزر هیچ گونه عوارضی نداشته و کاملا ایمن است. استفاده از لیزر برای درمان خشکی و نازک شدن پوست اطراف واژن بدون درد و سوزش می باشد.

درمان آتروفی واژینال با استفاده از لیزر
درمان آتروفی واژینال با استفاده از لیزر

استفاده از لیزر برای درمان آتروفی واژینال مناسب چه افرادی است؟

  • زنان جوانی که بعد از زایمان دچار آتروفی واژینال شده اند.
  • زنانی که طی دوران یائسگی دچار گشادی و خشکی واژن شده اند.
  • زنانی که به دلیل مصرف برخی داروها دچار آتروفی واژینال شده اند.
  • زنانی که به دلایل مختلف مانند سرطان سینه نمی توانند از دیگر روش های درمانی استفاده کنند.

تعداد جلسات مورد نیاز برای لیزر آتروفی واژینال

میزان آسیب دیدگی پوست اطراف واژن در همه افراد یکسان نیست. بنابراین تعداد جلسات مشخصی برای انجام لیزر درمانی وجود ندارد. اما معمولا طی 2 الی 3 جلسه دوره درمان تکمیل می شود. تعداد جلسات مورد نیاز را پزشک بعد از معاینه فیزیکی تعیین می کند.

آیا در دوران بارداری می توان از لیزر برای آتروفی واژینال استفاده کرد؟

بارداری محدودیتی برای انجام لیزر آتروفی واژینال ایجاد نمی کند. برخی افراد تصور می کنند که اشعه ساطع شده از لیزر برای جنین خطرناک است.

اما باید گفت که این اشعه هیچ گونه آسیبی به جنین وارد نمی کند. بنابراین زنان باردار مانند دیگر زنان می توانند تحت درمان لیزر قرار بگیرند.

مزایای استفاده از لیزر برای از بین بردن آتروفی واژینال چیست؟

درمان آتروفی واژینال با استفاده از لیزر، مزایای زیادی دارد. از جمله مهم ترین مزایای این نوع درمان می توان به سرپایی بودن و قطعی بودن آن اشاره کرد. از جمله مزایای لیزر درمانی برای آتروفی واژینال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم بروز عوارض جانبی
  • درمان سریع و قطعی
  • رفع بی اختیاری ادرار
  • رفع علائم ناشی از آتروفی واژینال
  • درمان عفونت واژن
  • جوانسازی پوست واژن
  • از بین بردن خشکی واژن
  • بهبود رابطه جنسی و افزایش میل جنسی
  • هزینه کمتر نسبت به دیگر روش های درمانی
  • افزایش اسیدیته طبیعی واژن برای جلوگیری از بروز عفونت مجدد
  • یک عمل سرپایی
  • بدون نیاز به بیهوشی
  • بدون درد
  • بدون خونریزی
  • بدون نیاز به برش

مراقبت های بعد از لیزر آتروفی واژینال چیست؟

همان طور که بیان شد، لیزر درمانی برای بیماری آتروفی واژینال به صورت سرپایی در زر کلینیک انجام می شود. به همین دلیل نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد. فردی که تحت عمل لیزر آتروفی واژینال قرار می گیرد، چند روز بعد از درمان می تواند به فعالیت های روزمره خود بپردازد.

پزشک توصیه می کند که بعد از لیزر درمانی از مقاربت و رابطه جنسی به مدت 72 ساعت بپرهیزید تا از بروز عوارض احتمالی جلوگیری گردد.

بیمار همچنین باید از انجام فعالیت های سنگین به خصوص ورزش های سنگین تا 3 روز بعد از عمل پرهیز نماید. احتمال بروز عوارض بعد از لیزر درمانی بسیار کم است. با این حال اگر احساس درد داشتید، از داروهای مسکن استفاده نمایید.

مراقبت های بعد از لیزر آتروفی واژینال چیست؟
مراقبت های بعد از لیزر آتروفی واژینال چیست؟

عوارض لیزر درمانی برای آتروفی واژینال

در ادامه مبحث علت نازک شدن پوست اطراف واژن، باید به این نکته اشاره کنیم که لیزر درمانی برای این بیماری هیچگونه عارضه ای ندارد.

عوارض موقتی مانند سوزش و التهاب ممکن است در برخی افراد به دلیل حساسیت های پوستی ایجاد گردد که باید گفت این عوارض بعد از چند روز بهبود خواهند یافت. هیچ کدام از عوارض لیزر درمانی ماندگاری ندارند و بعد از چند روز از بین می روند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

مراجعه به پزشک در زمان مشاهده علائم آتروفی واژینال بسیار مهم است. مراجعه به موقع به پزشک از پیشرفت بیماری و ایجاد عفونت و التهاب جلوگیری می کند.

ناحیه دستگاه تناسلی از جمله مهم ترین بخش های بدن است که باید به سلامت و بهداشت آن توجه زیادی داشته باشید. در غیر این صورت با عوارض جبران ناپذیری مواجه می شوید.

اما متاسفانه بسیاری از زنان از صحبت کردن در مورد علائم مربوط به دستگاه تناسلی خود احساس شرم دارند. این دسته از زنان با وجود مشکلات جدی، حاضر به مراجعه به پزشک نیستند و درد و سوزش زیادی را متحمل می شوند.

باید توجه داشته باشید که این بیماری بسیار جدی است. در صورتی که در اوایل بیماری به پزشک مراجعه کنید، درمان آن راحت تر و سریع تر خواهد بود.

در صورتی که این بیماری درمان نشود، کیفیت زندگی بیمار را پایین آورده و بیمار باید مشکلات زیادی را متحمل شود. در این صورت توصیه می کنیم تا در صورت مواجهه با علائم این بیماری، هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

روش های پیشگیری از بروز آتروفی واژینال

تا این بخش با انواع علت نازک شدن پوست اطراف واژن آشنا شدید. در این بخش توصیه هایی برای سلامت واژن بیان خواهیم کرد. شما با دنبال کردن یک سبک زندگی سالم تا حدود زیادی جلوی ایجاد این بیماری و دیگر بیماری ها را خواهید گرفت.

رژیم غذایی

رژیم غذایی نا سالم عملکرد تمام بافت ها و اعضای بدن را دچار اختلال می کند. از این رو تمام پزشکان، دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم را برای تضمین سلامتی توصیه می کنند.

غددی که در گردن رحم مسئول ترشح مخاط هستند، تحت تاثیر جریان خون و سیستم عصبی قرار دارند. یعنی اگر جریان خون و سیستم عصبی عملکرد خوبی داشته باشند، این غدد نیز به صورت مرتب مخاط ترشح می کنند که این مخاط برای جلوگیری از خشکی و نازک شدن پوست اطراف واژن ضروری می باشد.

برای ترشح مخاط، لازم است تا بدن تمام مواد مغذی سالم را دریافت کند. دریافت این مواد مغذی فقط با دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم امکان پذیر است.

ورزش منظم

ورزش علاوه بر حفظ سلامتی بافت های مختلف بدن، سلامت دستگاه تناسلی و واژن را نیز تضمین می کند. با ورزش کردن، قلب و رگ ها مواد مغذی و اکسیژن مورد نیاز غدد گردن رحم را به درستی و به موقع به آن ها می رسانند. ورزش منظم، میزان هورمون استروژن در بدن را تنظیم می کند.

فعالیت جنسی سالم

با داشتن فعالیت جنسی سالم، سیستم عصبی تحریک شده و جریان خون در بدن افزایش می یابد. با این دو عامل، سلامت دستگاه تناسلی تضمین می شود و از بروز مشکلات مختلف مانند خشکی و نازک شدن پوست واژن جلوگیری می گردد.

ترک سیگار و الکل

در مورد علت نازک شدن پوست اطراف واژن می توان به مصرف الکل و سیگار اشاره کرد. با مصرف سیگار و الکل، زمینه ایجاد بسیاری از بیماری ها از جمله آتروفی واژینال را فراهم می کنید.

ترک سیگار و الکل
ترک سیگار و الکل

سخن پایانی

بیماری آتروفی واژینال بر اثر کاهش شدید هورمون استروژن در بدن ایجاد می گردد که در صورت عدم درمان به موقع، عوارضی را به وجود می آورد. بهتر است برای جلوگیری از بروز علائم و عوارض در اسرع وقت برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

زر کلینیک بهترین مرکز بیماری های زنان با استفاده از روش های مختلف اقدام به درمان بیماری آتروفی واژینال می کند. کلینیک دکتر افسانه زرگنج فرد با محیطی کاملا بهداشتی و استریل شده بهترین خدمات را برای بیماران در نظر گفته است. شما با مراجعه به این مرکز، از خدمات و مزایای یک مرکز معتبر و پیشرفته بهره خواهید برد.

کانال آپارات کلینیک دکتر افسانه زرگنج فرد متخصص زنان ، زایمان و نازایی

ارسال دیدگاه

مشاوره رایگان ( از ساعت 9 الی 20 )

رسالت ما در مجموعه دکتر زرگنج فرد انجام خدمات درمانی زنان با حفظ استاندارد و اولویت سلامت مراجعین عزیز می باشد که در جهت تحقق این رسالت تیمی متشکل از پزشکان و متخصصین و کادر مجرب با به کارگیری جدیدترین روش های علمی ، فعالیت خود را آغاز نموده است . هدف دکتر زرگنج فرد، حفظ سلامتی مراجعان در عین تامین خواست ایشان برای نیل به حداکثر طراوت و شادابی است.

روزهای کاری

شنبه - پنجشنبه : 20.30 - 09.00
جمعه و ایام تعطیل : فقط با هماهنگی قبلی
خانه
حساب کاربری
خدمات
جستجو