ویرایش محتوا
دکتر افسانه زرگنج فرد

درباره ما

مجموعه زنان ، زایمان و نازائی دکتر زرگنج فرد

رسالت ما در مجموعه دکتر زرگنج فرد انجام تمامی خدمات زیبائی و درمانی زنان با حفظ استاندارد و اولویت سلامت مراجعین عزیز می باشد که در جهت تحقق این رسالت تیمی متشکل از پزشک متخصص ( دکتر افسانه زرگنج فرد ) و کادر مجرب با به کارگیری جدیدترین روش های علمی و به روز ترین دستگاه های پزشکی ، فعالیت خود را آغاز نموده است .
هدف ما زیبایی توام با حفظ سلامتی شماست …

با ما تماس بگیرید

شبکه های اجتماعی
 
به نظر می رسد شما در خصوص پایش سلامت بانوان سوالاتی دارید .

می توانید با کلیک روی لینک زیر ، شماره تلفن همراه خود را بگذارید تا مشاوران ما ظرف 24 ساعت با شما تماس بگیرند .

معاینه پستان ها

معاینه پستان ها

سومین دلیل مرگ و میر در جهان سرطان است . این بیماری از لحاظ اقتصادی ، بهداشتی و روانی بار زیادی را به اکثر جوامع وارد می کند و بیشترین اثر را در قشر آسیب پذیر و کشورهای جهان سوم دارد . سرطان انواع گوناگون دارد اما چند نوع آن شیوع بیشتری داشته و بروز آن در افراد روز افزون است . سرطان پستان دومین سرطان با شیوع بالا در دو جنس در کل جهان و اول نوع سرطان در زنان است که در کشورهای جهان سوم بالاترین میزان مرگ و میر را دارد .

در ایران پس از سرطان پوست ، سرطان پستان شایع ترین نوع سرطان است . پستان شایع ترین محل برای به وجود آمدن بدخیمی های مستعد بروز کشنده در زنان می باشد . بافت پستان به صورت طبیعی در دوره های عادت ماهیانه ، بارداری و دوران شیردهی تحت تاثیر هورمون ها قرار می گیرد . علت سرطان پستان ، تکثیر نئوپلازیک بدخیم در سلول های اپی تلیالی پستان است که با تشخیص به موقع و کنترل می تواند به بهترین شکل درمان شود . به همین دلیل معاینه پستان ها یا همان غربالگری سینه امری بسیار ضروری است .

در ادمه بررسی می کنیم :
  • معاینه پستان ها (غربالگری سینه)
  • نحوه معاینه پستان ها در خانه
  • نحوه معاینه پستان ها توسط پزشک
  • علامت های بالینی ابتلا به سرطان پستان
  • عوامل دخیل در ابتلا به سرطان پستان
  • مزایا و معایب معاینه پستان ها
  • روش‌ های معاینه پستان ها به وسیله دستگاه های پزشکی
  • معاینه پستان ها از طریق ماموگرافی سینه
  • معاینه پستان ها از طریق MRI سینه
  • معاینه پستان ها از طریق سونوگرافی سینه

معاینه پستان ها (غربالگری سینه)

معاینه پستان ها یا همان غربالگری سینه شامل معاینه، آزمایش، ماموگرافی و سونوگرافی است که از طریق آنها پزشک می‌ تواند اولین نشانه‌ های سرطان را در افرادی که هنوز علامتی ندارند تشخیص بدهد . استفاده دوره ای از غربالگری پستان در زنان بالای 45 سال می‌ تواند میزان مرگ و میر به دلیل سرطان پستان را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. با این روش می‌ توان همه سرطان‌ هایی که به آهستگی در حال رشد هستند را حداقل دو سال زودتر زمانی که توده به اندازه قابل لمس برسد ، تشخیص داد .

معاینه پستان ها غربالگری سینه

نحوه معاینه پستان ها در خانه

بهترین زمان خود آزمایی برای معاینه پستان ها در منزل از طریق لمس و مقایسه پستان‌ ها، در زمانی است که سینه‌ ها سفت و دردناک نباشند (ترجیحا بعد از پایان عادت ماهانه). حالت طبیعی پستان خود را به یاد داشته باشید تا تغییرات ماهانه آن را متوجه شوید. ساده ترین راه برای لمس سینه زمانی است که پوست خیس و لغزنده یا صابونی است. به همین دلیل اگر راحت هستید، می‌ توانید این کار را در حمام و زیر دوش انجام دهید.

مرحله اول:

دست به کمر بایستید و به سینه‌ های خود در آینه با شانه های مستقیم توجه کنید.

سینه های شما باید اندازه، شکل و رنگ طبیعی داشته باشد و تورمی در ناحیه سینه دیده نشود.

اگر هر یک از تغییرات زیر را مشاهده کردید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

برآمدگی، تو رفتگی، تغییر رنگ پوست سینه ، پوسته شدن پوست سینه، پوسته ریزی در نوک پستان ، تغییر موقعیت نوک سینه ، قرمزی، درد، راش (کهیر پوستی با خارش) یا تورم

مرحله دوم:

اکنون بازوهای خود را به بالای سر ببرید و به دنبال همان تغییرات باشید. سپس از یک سمت به سمت دیگر بچرخید و با دقت پستان ها و زیر بغل را مورد بررسی قرار دهید.

مرحله سوم:

در حالی که جلو آینه هستید، به دنبال هر گونه علائم از ترشحات سینه باشید. نوک سینه را به آرامی فشار دهید تا از بودن یا نبودن ترشحات نوک سینه مطلع شوید.

مرحله چهارم:

در مرحله بعد، سینه های خود را در حالی که دراز کشیده اید لمس کنید، در حالتی که یک بالش زیر شانه راست قرار دارد به پشت دراز بکشید و بازوی راست خود را زیر سرتان قرار دهید. با استفاده از دست راست خود، سینه سمت چپ و سپس با دست چپ خود سینه سمت راست را معاینه کنید. از نرمه‌ سه انگشت میانی برای لمس سینه استفاده کنید و انگشتان را به صورت دایره ای رو سینه حرکت دهید، حرکات دورانی را طوری که همپوشانی داشته باشند انجام دهید تا بافت پستان را کامل حس کنید. می توانید از نوک سینه شروع کنید.

فشار دست را جهت بهترین نحوه‌ معاینه تنظیم کنید. وجود یک حاشیه‌ سفت در انحنای تحتانی هر پستان طبیعی محسوب می‌ شود. اگر مطمئن نیستید که چه میزان فشار نرمال است با پزشک خود صحبت کنید .

مرحله پنجم:

در آخر ، سینه های خود را در حمام در حالی که می ایستید یا می نشینید و بدنتان خیس است، لمس کنید، یک دستتان را بالا ببرید و با دست دیگر سینه و زیر بغل را معاینه کنید و همین کار را برای سینه و زیر بغل دیگرتان انجام دهید. با استفاده از همان حرکات دست که در مرحله 4 شرح داده شده است، کل سینه خود را معاینه کنید. در زمان بررسی باید کل پستان را مورد بررسی قرار دهید و حتی بخش هایی از بالای پستان و پایین را که شامل استخوان ترقوه و دنده ها است را هم بررسی کنید.

پس از اینکه تمامی مراحل فوق را انجام دادید بهتر است، یک بار دیگر در مقابل آینه کف دست هایتان را بر روی باسن قرار دهید و اندکی به باسن فشار دهید، این نحوه ایستادن سبب می شود که عضلات سینه بهتر دیده شود، شما با انجام این کار اندازه و شکل سینه ها را می توانید بررسی کنید و یا در صورتی که مشکلی وجود داشته باشد، آن را دیده و جهت بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

نحوه معاینه پستان ها توسط پزشک

1- جهت معاینه پستان ها توسط پزشک ابتدا از بیمار میخواهیم لباس های بالا تنه  خود را در بیاورد و رو به روی ما لبه تخت بنشیند. در این حالت بدون لباس پستان ها را فقط نگاه می کنیم بسیاری از مشکلات مانند : فرورفتگی، برآمدگی، کشیده شدن نوک پستان، تغییر رنگ، پوست پرتقالی، غیرقرینگی و… توسط جراح سرطان پستان با نگاه مشخص می شود.

2- از بیمار میخواهیم هر دو دست خود را به پهلو بچسباند (حالت فیگور به خود بگیرد) و باز در این حالت به نگاه کردن ادامه می دهیم شاید مشکلاتی باشد که با فیگور گرفتن مشخص می شود ولی در حالت نگاه معمولی مشخص نباشد..

3- از بیمار می خواهیم دراز بکشد و ما کنار بیمار می ایستیم بیمار دست راست خود را زیر سر می گذارد و ما با نرمه انگشتانمان پستان راست را معاینه می کنیم. معاینه باید به صورت کامل باشد به طوری که هیچ قسمت از پستان از قلم نیافتد. سپس همین کار را برای پستان چپ نیز انجام می دهیم. در لمس پستان ها هرگونه سفتی، احساس توده برای ما مهم قلمداد می شود و بایستی اقدامات تشخیصی بعدی انجام گیرد.

علامت های بالینی ابتلا به سرطان پستان

در ابتدای ابتلا معمولا سرطان بدون علامت و درد و ناراحتی است . پس از آن علائمی پدیدار می شوند به شرح زیر :
– تغییر در شکل و سایز یک یا هر دو پستان
– تغییر و فرورفتگی در پوست پستان
– تغییر در شکل و پوست نوک پستان
– ترشحات به خصوص ترشحات خونی از نوک سینه
– وجود توده در زیر بغل

عوامل دخیل در ابتلا به سرطان پستان

عوامل هورمونی ، رژیم غذایی ، افسردگی ، درمان های هورمونی از جمله عوامل دخیل در ابتلا به سرطان پستان ها می باشد .

معاینه پستان ها غربالگری سینه

مزایا و معایب معاینه پستان ها

همانطور که گفته شد بزرگترین مزیت معاینه پستان ها یا همان غربالگری سینه به صورت سالانه تشخیص زود هنگام توده ها است .

از معایب غربالگری می توان به موارد نادری اشاره کرد که نتیجه آزمایش به اشتباه مثبت گزارش شده و یک توده در تصویر مشابه سرطان دیده شود که منجر به انجام آزمایشات بیشتر و اتلاف وقت و هزینه و تحمیل استرس به بیمار خواهد بود.

روش‌ های معاینه پستان ها به وسیله دستگاه های پزشکی

از برخی روش‌ های آزمایشگاهی و عکس‌ برداری برای معاینه پستان ها یا غربالگری سرطان سینه استفاده می‌ شود و تلاش می‌ شود این آزمایش‌ ها بیشترین سود و کمترین خطر را برای فرد داشته باشند که در صورت تشخیص پزشک به انجام این آزمایشات برای فرد نوشته خواهد شد . سه روش تصویر برداری برای غربالگری استفاده می‌ شود که عبارت‌ اند از:

  1. سونوگرافی
  2. ماموگرافی
  3. استفاده از MRI

معاینه پستان ها از طریق ماموگرافی سینه

ماموگرافی می‌ تواند به پزشک شما در تشخیص اینکه یک توده، رشد سلولی یا تغییر در بافت پستان نیاز به ارزیابی بیشتر دارد یا خیر کمک بسیاری کند. علاوه بر این، ماموگرافی توده‌ های پستانی که در معاینات فیزیکی قابل لمس نیستند را به راحتی تشخیص می‌ دهد. ماموگرافی بهترین روش مقابله با سرطان سینه است ؛ زیرا معمولا می‌ تواند سرطان را در مراحل اولیه تشخیص دهد. پیش از آنکه این سرطان به مراحل پیشرفته برسد و برای بیمار خطر آفرین باشد. تحقیقات اخیر نشان می‌ دهد ماموگرافی به طور قابل‌ ملاحظه‌ ای می‌ تواند شانس نجات افراد و درمان سرطان سینه را افزایش دهد.

ماموگرافی یک عکس رادیوگرافی ساده از پستان و ابزاری برای کشف زودرس سرطان‌ های غیر قابل لمس پستان است. ماموگرافی می‌ تواند سرطان پستان را ده سال قبل از آنکه قابل لمس شود، شناسایی کند. همه زنان چهل ساله و بیشتر باید هر دو سال یک‌ بار ماموگرافی انجام دهند. زنانی که افراد درجه یک آن‌ ها (مادر یا خواهرشان) مبتلا به سرطان باشند باید از ۳۵ سالگی ماموگرافی سالانه انجام دهند.

بهترین زمان انجام ماموگرافی هفته اول قاعدگی است. (روز اول قاعدگی یعنی روزی که خون‌ ریزی ماهیانه زنانه شروع می‌ شود) چون در این زمان پستان‌ ها حساس نیستند. برای به دست آوردن تصویر خوب نیاز به فشار روی پستان است که ممکن است دردناک باشد. قبل از ماموگرافی دوش بگیرید و از مصرف پودر تالک بوگیر زیر بغل خودداری کنید زیرا این مواد می‌ توانند باعث تفسیر اشتباه ماموگرافی شوند. ماموگرافی نمی‌ تواند و نباید جایگزین معاینه توسط پزشک متخصص جراحی عمومی شود.

معاینه پستان ها از طریق MRI سینه

روش تصویر برداری MRI یک روش غیر تهاجمی و اغلب بدون درد بوده که به پزشک در تشخیص بیماری و انتخاب روش درمان مناسب کمک می‌ کند. تصویر برداری ام آر آی از یک میدان مغناطیسی – امواج رادیویی و کامپیوتر برای خلق تصاویری با جزئیات کامل از یک ارگان و دیگر ساختارهای بدن استفاده می‌ کند و تصویر حاصل را می‌ توان در مانیتور کامپیوتر مشاهده کرد.

جزئیات ریز و تصاویر دقیق MRI به پزشک اجازه می‌ دهد تا برخی اعضا را بهتر بررسی نموده و قطعا بیماری‌ هایی که به وسیله سایر روش‌ های تصویربرداری مانند سونوگرافی و سی تی اسکن به خوبی تشخیص داده نمی‌ شوند با این روش به موقع تشخیص و اقدامات لازم را برای درمان صورت می‌ گیرد.

MRI سینه اطلاعات بسیاری را در اختیار پزشک می‌ گذارد ولی جایگزینی برای ماموگرافی و سونوگرافی سینه نیست. MRI ابزاری نسبتا کامل‌ تر برای کشف و تشخیص و نیز درجه‌ بندی سرطان سینه و سایر ابنورمالی های سینه می‌ باشد. به کارگیری ام آر آی در کنار سایر روش‌ های تصویر برداری کمک شایانی به کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان سینه نموده است.

معاینه پستان ها غربالگری سینه

معاینه پستان ها از طریق سونوگرافی سینه

تصویربرداری با سونوگرافی سینه یک آزمایش پزشکی غیر تهاجمی است که به پزشکان در تشخیص و درمان بیماری‌ های سینه کمک می‌ کند. سونوگرافی داپلر یک روش سونوگرافی ویژه است که حرکت مواد در بدن را بررسی می‌ کند. این سونوگرافی اجازه می‌ دهد تا پزشک جریان خون را از طریق شریان‌ ها و رگ‌ های بدن مشاهده و ارزیابی کند. سونوگرافی سینه تصویری از ساختارهای داخلی سینه را تولید می‌ کند. در طول معاینه سونوگرافی سینه، پزشک در حال انجام آزمایش ممکن است از روش‌ های داپلر برای ارزیابی جریان خون یا عدم وجود جریان در هر توده سینه استفاده کند. در بعضی موارد، این کار ممکن است اطلاعات بیشتری درباره علت توده ارائه دهد.

جمع بندی

اگر پس از معاینه پستان ها فکر می کنید توده ای در پستان دارید یا متوجه تغییرات غیر عادی در سینه شدید وحشت نکنید. در صورت مشاهده توده یا تغییر پستان که نگران کننده است، به ویژه در مورد تغییراتی که بیش از یک چرخه کامل قاعدگی به طول می انجامد یا بزرگتر و برجسته تر شده است جهت بررسی های دقیق در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید . توجه داشته باشید که مراجعه به موقع شما به پزشک می‌ تواند مسیر درمان را برای شما آسان‌ تر کند.

محبوب ترین مقالات

به وقت ملاقات نیاز دارید؟

درخواست وقت ملاقات

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*

در صورتی که از خانم دکتر افسانه زرگنج فرد نوبت برای معاینه پستان ها و غربالگری سینه میخواهید ، لطفا شماره تلفن همراه خود را بگذارید تا مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس گرفته و برای شما با توجه به ساعات و روزهای خالی ، نوبت بگذارند .

مشاوره رایگان ( از ساعت 9 الی 20 )

رسالت ما در مجموعه دکتر زرگنج فرد انجام خدمات درمانی زنان با حفظ استاندارد و اولویت سلامت مراجعین عزیز می باشد که در جهت تحقق این رسالت تیمی متشکل از پزشکان و متخصصین و کادر مجرب با به کارگیری جدیدترین روش های علمی ، فعالیت خود را آغاز نموده است . هدف دکتر زرگنج فرد، حفظ سلامتی مراجعان در عین تامین خواست ایشان برای نیل به حداکثر طراوت و شادابی است.

روزهای کاری

شنبه - پنجشنبه : 20.30 - 09.00
جمعه و ایام تعطیل : فقط با هماهنگی قبلی
خانه
حساب کاربری
خدمات
جستجو