به نظر می رسد شما در خصوص بیماری های جنسی و مقاربتی سوالاتی دارید .

عفونت قارچی واژن

بیشتر زنان در مقطعی از زندگی خود دچار عفونت قارچی واژن می‌ شوند. پزشکان عفونت‌ های مخمری را به عنوان عفونت‌ های مقاربتی در نظر نمی‌ گیرند ، با این حال، فعالیت جنسی ممکن است بر ابتلای فرد به عفونت قارچی تأثیر بگذارد. بدون توجه به علت، عفونت‌ های قارچی واژن معمولا جدی و خطرناک نیستند. اغلب می‌ توان آنها را با روش‌ های خانگی درمان کرد اما گاهی برای تشخیص و درمان عفونت قارچی واژن نیاز است که حتما به دکتر زنان مراجعه کنید.

• عفونت قارچی واژن چیست؟
  • علائم عفونت قارچی واژن
  • رابطه‌ جنسی و عفونت قارچی واژن
  • آیا ابتلا به عفونت قارچی به معنی ابتلای شریک جنسی به عفونت قارچی است؟
  • رابطه‌ جنسی دهانی و عفونت قارچی واژن
  • عوامل ابتلا به عفونت قارچی واژن
  • راه‌ های پیشگیری از عفونت قارچی واژن
  • چه زمانی باید برای درمان عفونت قارچی واژن به دکتر مراجعه کرد؟
  • هزینه درمان عفونت قارچی واژن

عفونت قارچی واژن چیست؟

عفونت قارچی واژن یا واژینال که به نام کاندیدیازیس نیز شناخته می‌ شود، یک بیماری شایع است . واژن سالم حاوی باکتری‌ ها و برخی سلول‌ های قارچی است اما وقتی تعادل باکتری‌ ها و  تغییر می‌ کند، سلول‌ های قارچی می‌ توانند تکثیر شوند. این مسئله باعث خارش شدید، تورم و تحریک پوست در ناحیه واژینال می‌ شود.

علائم عفونت قارچی واژن

عفونت‌ قارچی واژن دارای علائم متداول هستند‌ ، مانند:

خارش واژن
تورم در اطراف واژن
سوزش هنگام ادرار یا رابطه جنسی
درد در هنگام رابطه جنسی
درد
سرخی
جوش
و ترشحات واژن به رنگ سفید مایل به خاکستری یکی دیگر از علائم آن است. برخی از افراد می‌ گویند این ترشحات پنیری شکل به نظر می‌ رسد. گاهی ممکن است ترشحات نیز آبکی باشد. معمولا مدت زمانی که عفونت قارچی واژن درمان نمی‌ شود تأثیر مستقیمی بر شدت علائم شما دارد.

رابطه‌ جنسی و عفونت قارچی واژن

قارچ کاندیدا (Candida) بخشی طبیعی از فلور میکروبی واژن است. اگر این قارچ شروع به رشد غیرقابل کنترل کند، ممکن است منجر به عفونت قارچی واژن شود. نزدیکی یا مقاربت باعث وارد شدن باکتری از انگشت یا آلت تناسلی همسرتان به محیط واژن می‌ شود. اسباب‌ بازی‌ های جنسی هم عاملی برای انتقال این آلودگی‌ ها هستند.

اختلال در فلور میکروبی طبیعی واژن برای ایجاد عفونت قارچی واژن کافی است. اما اگر با فردی که عفونت قارچی آلت تناسلی دارد رابطه جنسی برقرار شود، خطر ابتلا به عفونت بیش از پیش افزایش می‌ یابد.

آیا ابتلا به عفونت قارچی به معنی ابتلای شریک جنسی به عفونت قارچی است؟

اگر شما به عفونت قارچی واژن مبتلا شده باشید، احتمال این وجود دارد که این عفونت را از شریک جنسی خود دریافت کرده باشید. از طرفی دیگر زمانی که شما متوجه عفونت قارچی خود شدید و اقدام به برقراری رابطه‌ جنسی کردید، احتمال این وجود دارد که عفونت را به شریک جنسی خود نیز منتقل کنید.

15 درصد مردانی که اقدام به برقراری رابطه‌ جنسی محافظت نشده با فردی مبتلا به عفونت قارچی واژن می‌ کنند، دچار این عفونت خواهند شد. اگر به عفونت قارچی واژن مبتلا هستید، بهتر است پیش از برقراری رابطه‌ جنسی، این موضوع را با شریک جنسی خود در میان گذاشته و از او بخواهید که توسط پزشک معاینه شود.

توصیه می‌ شود که در صورت ابتلای فرد و یا شریک جنسی‌ اش به عفونت قارچی واژن تا مدتی رابطه‌ جنسی انجام نشود تا علائم این عارضه به صورت کلی در فرد از بین برود. این مسئله به عدم بازگشت دوباره‌ عفونت کمک می‌ کند .

رابطه‌ جنسی دهانی و عفونت قارچی واژن

نتایج یک پژوهش نشان می‌ دهد که داشتن رابطه‌ جنسی دهانی خطر ابتلا به عفونت قارچی واژن را افزایش می‌ دهد. در واقع در رابطه‌ جنسی دهانی، باکتری‌ ها و قارچ‌ های کاندیدای موجود در دهان، زبان و لثه‌ شریک جنسی به قسمت خارجی آلت جنسی زنانه (vulva) منتقل می‌ شوند. این قسمت واژن، کلیتوریس و لبه‌ های واژن را هم شامل می‌ شود.

خظر ابتلا به عفونت قارچی واژن زمانی بیش‌ تر خواهد شد که فرد به برفک دهانی مبتلا باشد. اگر شریک جنسی اقدام به لیس زدن و یا بوسیدن سایر نقاط فرد مقابل بکند، باکتری و قارچ در نقاط دیگر بدن هم منتقل خواهند شد. این نقاط شامل دهان، نوک سینه و دهانه‌ مقعد خواهد بود.

عوامل ابتلا به عفونت قارچی واژن

با وجود اینکه احتمال انتقال عفونت قارچی واژن از طریق برقراری رابطه‌ جنسی منجر به دخول وجود دارد، راه‌ های انتقال دیگری هم برای این عارضه وجود دارد:

پوشیدن لباس‌ های زیر خیس و عرقی
استفاده از شوینده‌ های معطر داخل یا اطراف ناحیه‌ تناسلی
دوش واژینال
مصرف قرص‌ های ضد بارداری، آنتی‌ بیوتیک‌ ها یا کورتیکو استروئیدها
داشتن سیستم ایمنی معیوب
داشتن قند خون بالا و دیابت غیر کنترل‌شده
حاملگی
شیردهی

راه‌ های پیشگیری از عفونت قارچی واژن

پیشگیری از عفونت‌ قارچی واژن در همه‌ زنان ممکن نیست، ولی از آن‌ جایی که ابتلا به این دسته عفونت‌ ها بوی بدی را در اطراف واژن و ناحیه‌ تناسلی زن ایجاد می‌ کند، با انجام اقدامات ساده‌ ای می‌ توان شدت بوی نامطبوع را کم‌ تر کرد. ۷۵ درصد از زنان حداقل یکبار در طول عمر خود به عفونت‌ قارچی واژن مبتلا می‌ شوند.

پوشیدن لباس زیر مناسب:

بهتر است از لباس‌ های زیر کتانی و نخی استفاده کنید. کتان گرما و رطوبت را درون خود نگه نمی‌ دارد و اجازه می‌ دهد که محیط خشک بماند و نقش بسیار مهمی هم در جلوگیری از عفونت‌ قارچی واژن ایفا می‌کند.

عدم استفاده از دوش واژینال (douche):

محصولات بهداشتی مخصوص بانوان، خصوصا دوش واژینال می‌ تواند تعادل مقدار باکتری‌ ها و فلور طبیعی واژن را بر هم بزند. این محصولات برخی از باکتری‌ های خوب و مفید منطقه واژن که نقشی اساسی در مبارزه با عفونت‌ ها دارند را از بین می‌ برد.

عدم استفاده از اسپری‌ های خوشبو کننده‌ واژینال و دیگر محصولات عطر دار :

از محصولات معطری همچون اسپری واژینال، پد و تامپون معطر، صابون معطر و غیره استفاده نکنید.

از وان آب گرم کم‌ تر استفاده کرده و تعداد دفعات حمام کردن را کاهش دهید:

گرما و رطوبت هیچ‌ وقت دوست شما نخواهند بود.

کنترل دیابت :

اگر به دیابت مبتلا هستید، قند خون خود را کنترل کرده و آن را همیشه در سطح نرمال نگه دارید.

لباس‌ های خیس خود را مرتب عوض کنید:

بعد از شنا و یا باشگاه حتما لباس‌ های خیس خود را عوض کنید و هرگز در حالی که لباس خیس به تن دارید، ننشینید.

پوشیدن لباس‌ های گشاد:

از پوشیدن شلوارهای جین، دامن، لباس زیر، لگ و جوراب شلواری تنگ خودداری کنید. لباس‌ های تنگ دمای بدن را بالا برده و رطوبت موجود در اطراف اندام تناسلی زنانه را افزایش می‌ دهد. همین مسئله ابتلا به عفونت‌ قارچی واژن را افزایش خواهد داد.

مصرف آنتی بیوتیک‌ ها فقط با تجویز پزشک متخصص :

آنتی بیوتیک‌ ها در مواقع سرما خوردگی اثرات شفا بخشی ندارند، زیرا که سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است و آنتی‌ بیوتیک تنها برای از بین بردن باکتری‌ ها موثر است و مصرف خودسرانه‌ آن باعث از بین رفتن باکتری‌ های مفید بدن هم خواهد شد.

در سرویس بهداشتی ، همیشه خود را از قسمت جلو به سمت عقب تمیز کنید.

در هنگام دوره‌ ماهیانه پد بهداشتی و تامپون خود را مرتب در طول روز عوض کنید.

چه زمانی باید برای درمان عفونت قارچی واژن به دکتر مراجعه کرد؟

اگر بعد از حدود یک هفته از شروع درمان بهبودی در فرد حاصل نشود، باید فرد به پزشک مراجعه کند. پزشک داروهای قوی‌ تری برای مقابله با عفونت قارچی واژن تجویز خواهد کرد.

شما همچنین باید در موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

اگر علائم شما بدتر شود.
بیش از 4 بار در سال به عفونت قارچی واژن مبتلا شوید.
علائمی هم‌ چون خونریزی از واژن، ترشحات بد بوی واژن و دیگر نشانه‌ های غیر معمولی را مشاهده کنید.

هزینه درمان عفونت قارچی واژن

هزینه درمان عفونت قارچی واژن بسته به نوع پروتکل درمانی که توسط دکتر افسانه زرگنج فرد برای هر فرد در جلسه معاینه و مشاوره مشخص می شود ، متفاوت است.

اگر مقاربت جنسی که با دخول همراه است باکتری را به واژن وارد کند، ممکن است فرد پس از رابطه جنسی دچار عفونت قارچی واژن شود. عفونت‌ های قارچی عمدتا نگران کننده نیستند. اما افراد مبتلا به عفونت‌ های قارچی فعال باید از رابطه جنسی برای جلوگیری از گسترش عفونت اجتناب کنند. هنگامی که فردی اولین عفونت قارچی واژن خود را تجربه می‌ کند، بهتر است برای تشخیص قطعی و انتخاب راه‌ های درمان پیشنهادی به پزشک متخصص زنان مراجعه کند.

در صورتی که از خانم دکتر افسانه زرگنج فرد نوبت برای تشخیص و درمان عفونت قارچی واژن میخواهید ، لطفا شماره تلفن همراه خود را بگذارید تا مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس گرفته و برای شما با توجه به ساعات و روزهای خالی ، نوبت بگذارند .