ویرایش محتوا
دکتر افسانه زرگنج فرد

درباره ما

مجموعه زنان ، زایمان و نازائی دکتر زرگنج فرد

رسالت ما در مجموعه دکتر زرگنج فرد انجام تمامی خدمات زیبائی و درمانی زنان با حفظ استاندارد و اولویت سلامت مراجعین عزیز می باشد که در جهت تحقق این رسالت تیمی متشکل از پزشک متخصص ( دکتر افسانه زرگنج فرد ) و کادر مجرب با به کارگیری جدیدترین روش های علمی و به روز ترین دستگاه های پزشکی ، فعالیت خود را آغاز نموده است .
هدف ما زیبایی توام با حفظ سلامتی شماست …

با ما تماس بگیرید

شبکه های اجتماعی
 
به نظر می رسد شما در خصوص پایش سلامت بانوان سوالاتی دارید .

می توانید با کلیک روی لینک زیر ، شماره تلفن همراه خود را بگذارید تا مشاوران ما ظرف 24 ساعت با شما تماس بگیرند .

درمان ناباروری به روش IUI

درمان ناباروری به روش IUI

درمان ناباروری به روش IUI ، یک روش ساده است که شامل قرار دادن مستقیم اسپرم سالم در رحم است. برخلاف لقاح آزمایشگاهی (IVF) ، که شامل برداشتن تخمک خارج از رحم است و لقاح در خارج انجام می شود، IUI با دادن شانس بیشتری برای رسیدن اسپرم به رحم به شما کمک می کند. برای اطمینان از بالاترین شانس، اسپرم اهدا کننده مرد استخراج شده و به آزمایشگاه آندرولوژی ارسال می شود جایی که اسپرم به کنسانتره تبدیل می شود، تنها سالم ترین اسپرم پس از پردازش باقی می ماند.

در ادمه بررسی می کنیم :
  • درمان ناباروری با IUI چیست؟
  • عمل IUI چگونه انجام می شود؟
  • درمان نازایی به روش IUI مناسب چه افرادی است؟
  • اقدامات لازم جهت درمان نازایی به روش IUI
  • عوارض درمان ناباروری به روش IUI
  • بهترین زمان انجام IUI
  • هزینه درمان نازایی به روش IUI
  • جمع بندی
  • درمان ناباروری با IUI چیست؟
  • عمل IUI چگونه انجام می شود؟
  • درمان نازایی به روش IUI مناسب چه افرادی است؟
  • اقدامات لازم جهت درمان نازایی به روش IUI
  • عوارض درمان ناباروری به روش IUI
  • بهترین زمان انجام IUI
  • هزینه درمان نازایی به روش IUI
  • جمع بندی

درمان ناباروری با IUI چیست؟

به ربان ساده IUI یکی از شیوه های درمان ناباروری است، که در آن اسپرم را به درون حفره رحم تزریق می کنند. این کار باعث می شود تا احتمال تماس تخمک و اسپرم در محیط داخلی رحم افزایش یابد، تا لقاح صورت بگیرد و شانس بارداری بیشتر شود. درمان نازایی با روش ای یو ای تا به امروز افراد زیادی را به آرزوی بچه دار شدن رسانده است.

درمان نازایی به روش IUI بسیار ساده انجام می شود. این شیوه بدون درد و غیر تهاجمی بوده و نیاز به بیهوشی برای انجام آن نیست. در iui در ابتدا اسپرم گرفته شده را شسته و سپس در درون رحم قرار می دهند.

قبل از انجام این روش، پزشک برای بیمار داروهای تحریک کننده تخمک گذاری تجویز می کند تا تخمک گذاری فرد چند برابر قبل شود. میزان مصرف و نوع دارو در افراد مختلف، متفاوت است. با این حال در برخی موارد به تشخیص پزشک این عمل در زمان سیکل طبیعی یعنی بدون نیاز به مصرف داروهای تحریک کننده تخمدان صورت می گیرد.

درمان نازایی ناباروری به روش iui

عمل IUI چگونه انجام می شود؟

در واقع اولین مرحله از درمان نازایی به روش IUI تحریک تخمک گذاری است، که از داروهای محرک تخمدان برای رشد و آزاد سازی فولیکول های بالغ استفاده می کنند. در این زمان ممکن است پزشک برای چند بار درخواست سونوگرافی و آزمایش خون داشته باشد تا وضعیت بیمار را کنترل نماید.

معمولا داروهای تحریک کننده تخمک گذاری بین 10 تا 16 روز باید مصرف شوند و هم زمان در این روزها پزشک میزان رشد فولیکول ها را بررسی و ای یو ای را در شرایط مناسب انجام می دهد.

مرحله دیگر IUI جمع آوری اسپرم می باشد، که صبح روز این عمل باید از همسر بیمار گرفته شود. نمونه اسپرم را بعد از شستن، برای قرار دادن در داخل رحم آماده می کنند. آماده سازی اسپرم یک روش آزمایشگاهی است، که با بهره گیری از تکنیک های مخصوص اسپرم های سالم و پر تحرک را جدا می کنند و برای درمان نازایی با روش ای یو ای از آن استفاده می نمایند.

مدت زمان لازم جهت انجام ای یو ای تقریبا بین 15 تا 30 دقیقه است. در این هنگام، بیمار بر روی تخت معاینه می خوابد و پاهای خود را بر روی رکاب تخت قرار می دهد. سپس پزشک با وارد کردن اسپکولوم به واژن بیمار، اسپرم های درون ویال را به وسیله کاتتر که لوله ای باریک و انعطاف پذیر است، در داخل رحم قرار می دهد. بعد از انجام ای یو ای، داروهای هورمونی نظیر پروژسترون تجویز خواهد شد.

بیماران بعد از انجام iui هیچ محدودیتی برای فعالیت های روزانه خود نخواهند داشت. تنها لازم است دو هفته بعد از درمان برای اطمینان از موفقیت این روش، تست بارداری انجام شود.

درمان نازایی به روش IUI مناسب چه افرادی است؟

معمولا قبل از اقدام برای انجام ای وی اف، در مواردی پزشکان از این روش درمانی استفاده می کنند. برخی دلایلی که باعث می شود، بیمار نیاز به iui پیدا کند عبارت اند از:

زمانی که در آزمایشات انجام شده مرد، تحرک و یا تعداد اسپرم ها کمتر از حد نرمال باشد. همچنین تعداد غیر طبیعی یعنی زیاد بودن اسپرم، حجم منی پایین و از همه مهم تر دیده شدن آنتی اسپرم یا همان آنتی بادی در نمونه از مواردی محسوب می شوند، که نیاز به درمان نازایی به روش IUI دارند.

برخی از بیماری های مربوط به زنان همانند آندومتریوز، واژینیسموس، مقدار کم مخاط در دهانه رحم، ترشحات از بین برنده اسپرم در دهانه رحم و همین طور مشکلات تخمک گذاری نیز موجب می شوند، تا پزشک متخصص برای درمان نازایی از روش iui استفاده نماید.

اقدامات لازم جهت درمان نازایی به روش IUI

به طور معمول لازم است حدود 72 ساعت قبل از IUI بیمار نزدیکی نداشته و همچنین اگر علت iui تعداد کم اسپرم باشد، باید 48 ساعت بین آخرین انزال و زمان گرفتن اسپرم فاصله ایجاد شود. اما اگر دلیل ای یو ای مشکلات مربوط به اسپرم نیست، تا 24 ساعت قبل از انجام درمان نیز نزدیکی مشکلی ایجاد نمی کند. البته بعد از ای یو ای بیمار محدودیتی برای نزدیکی نخواهد داشت و ممکن است پزشک نیز این کار را توصیه کند. باید توجه داشت تا چند روز بعد از انجام ای یو ای لکه بینی امری کاملا طبیعی محسوب می شود.

درمان نازایی ناباروری به روش iui

عوارض درمان ناباروری به روش IUI

این روش اگر توسط بهترین متخصص زنان و زایمان صورت گیرد، هیچ گونه عوارضی به دنبال نخوهد داشت. اما مراجعه به متخصصین بی تجربه و فاقد مهارت می تواند آسیب به بافت رحم و زخم شدن آن را در حین عبور کانتر از گردنه رحم در پی داشته باشد.

برخی بانوان به دلیل جراحت پس از این عمل میزانی درد و خونریزی را تجربه می کنند. علاوه بر این در صورت آلوده بودن اسپرم و یا آلودگی کانتر امکان عفونت رحم بالا خواهد بود. اگر مرحله شستشوی اسپرم نیز با دقت صورت نگیرد و مایع سمینال وارد رحم شود انقباضات رحمی را در پی خواهد داشت که عوارضی مثل درد های شدید شکمی و بیهوشی را منجر خواهد شد.

بهترین زمان انجام IUI

سن نیز عامل مهمی است، مطالعات نشان داده است که ۲۰ تا ۲۵ سالگی بیشترین نتایج موفق را نشان می دهد، نتایج موفقیت آمیز با افزایش سن کاهش می یابد و بیماران بالای ۴۰ سال شانس کمی برای نتایج موفقیت آمیز دارند. برای اینکه کاندیدایی از بهترین شانس لقاح برخوردار باشند، چندین مرحله وجود دارد که یک زن و شوهر می توانند برای اطمینان از شانس بیشتر انجام دهند، این مراحل ممکن است عوامل خطر IUI را افزایش دهد و قبل از حرکت رو به جلو مهم است که بدانید.

پزشکان اغلب داروهای باروری را تجویز می کنند، این داروها در زمان های خاصی تجویز می شوند تا اطمینان حاصل شود که دارو قبل از فرآیند لقاح خارج می شود. خود درمانی کنترل نشده کلومید کلومیفن سیترات می تواند خطرات جدی برای تولد نوزادانی با نقایص مادرزادی ایجاد کند.

اگر جنین در معرض این دارو قرار گیرد، می تواند رشد عروق خونی جدید را متوقف کند. داروهای باروری همچنین شانس حاملگی های متعدد را افزایش می دهد ، که می تواند مانع رشد شود و باعث نارس شدن نوزادان و یا سقط جنین شود.

در موارد نادر، استفاده از داروهای باروری می تواند منجر به ایجاد سندرم تحریک بیش از حد تخمدان (OHSS) شود که می تواند باعث تورم و درد در تخمدان ها شود.

سیگار کشیدن می تواند باروری را به شدت تحت تأثیر قرار دهد و می تواند مسائلی مانند ایجاد مانع در تولید هورمون ها، مانع از رسیدن تخمک های بارور به رحم یا آسیب مستقیم به جنین شود.
چرخه های قاعدگی از طریق سونوگرافی ردیابی و مشاهده می شوند تا مشخص شود که دقیقا چه زمانی فولیکول بالغ تخمک گذاری می کند و بهترین زمان برای IUI کی است.

بلوغ فولیکول اولین مرحله IUI را شامل تزریق HCG است که باعث می شود تخمک گذاری در مدت ۳۶ ساعت پس از تزریق رخ دهد. HCG به بدن نشان می دهد که باردار است، که باعث تولید استروژن و پروژسترون می شود که در رشد جنین حیاتی است.

روش واقعی سریع و بدون درد است، شستشو و پردازش در صبح روز عمل انجام می شود، خود عمل کامل می شود ، بدون درد در چند دقیقه.

بعد از انجام عمل بیمار باید ۲ هفته منتظر بماند تا بفهمد که این عمل موفقیت آمیز بوده یا خیر. از طریق آزمایش های انجام شده از این امر جلوگیری می شود، پزشکان می توانند تعداد فولیکول های موجود در زمان تخمک گذاری را قبل از شروع عمل تعیین کنند.
اگرچه نشان داده شده است که استفاده از داروهای باروری می تواند منجر به موفقیت بیشتر در باروری شود، اما بسیاری از زوج ها تصمیم می گیرند بدون نظارت مستمر به روند طبیعی بپردازند، که در وهله اول هنگام استفاده از داروهای باروری مورد نیاز است.

خود بیمار می تواند اقدامات خاصی را برای اطمینان از زمان مناسب IUI انجام دهد. رژیم غذایی یکی از این اقدامات است، رژیم غذایی سالم شامل میوه ها و سبزیجات، به حداقل رساندن غذاهای فرآوری شده و به طور کلی سالم زندگی می تواند شانس بارداری را افزایش دهد.

درمان نازایی ناباروری به روش iui

هزینه درمان نازایی به روش IUI

به خاطر داشته باشید که هزینه درمان به روش IUI ، به مقدار داروی استفاده شده، محل سکونت و گستردگی درمان بستگی دارد. هزنیه آی یو آی از دیگر درمان‌ های تکنولوژی تولید مثل (ART) مانند IVF کمتر است. چنانچه از اسپرم اهدایی استفاده شود، هزینه درمان افزایش می‌ یابد. اگر بیمه هزینه درمان را پوشش ندهد، احتمالا تمام هزینه در شروع کار دریافت می‌ شود.

جمع بندی

میزان موفقیت IUI در افراد مختلف، یکسان نیست. به همین دلیل نمی توان درصد دقیقی از آن ذکر کرد. چرا که عوامل متعددی مثل سن، علت نازایی و همچنین داروهای مصرفی برای تخمک گذاری در بالا بردن شانس بارداری موثر هستند. با این حال امروزه ای یو ای، روشی موثر برای درمان نازایی محسوب می شود و افراد زیادی را در دنیا صاحب فرزند کرده است .

محبوب ترین مقالات

به وقت ملاقات نیاز دارید؟

درخواست وقت ملاقات

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*

در صورتی که از خانم دکتر افسانه زرگنج فرد نوبت برای درمان ناباروری (نازایی) به روش IUI میخواهید ، لطفا شماره تلفن همراه خود را بگذارید تا مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس گرفته و برای شما با توجه به ساعات و روزهای خالی ، نوبت بگذارند .

مشاوره رایگان ( از ساعت 9 الی 20 )

رسالت ما در مجموعه دکتر زرگنج فرد انجام خدمات درمانی زنان با حفظ استاندارد و اولویت سلامت مراجعین عزیز می باشد که در جهت تحقق این رسالت تیمی متشکل از پزشکان و متخصصین و کادر مجرب با به کارگیری جدیدترین روش های علمی ، فعالیت خود را آغاز نموده است . هدف دکتر زرگنج فرد، حفظ سلامتی مراجعان در عین تامین خواست ایشان برای نیل به حداکثر طراوت و شادابی است.

روزهای کاری

شنبه - پنجشنبه : 20.30 - 09.00
جمعه و ایام تعطیل : فقط با هماهنگی قبلی
خانه
حساب کاربری
خدمات
جستجو