به نظر می رسد شما در خصوص اختلالات میان سالی سوالاتی دارید .

خشکی واژن

به طور کلی واژن شاداب و سالم لایه نازکی از مایع شفاف تولید و دیواره واژن را روان می‌ کند و آن را ضخیم و الاستیک نگه می‌ دارد. هنگامی که تولید آن روان کننده طبیعی کاهش می‌ یابد، می‌ تواند باعث خشکی واژن شود که در نتیجه منجر به درد یا ناراحتی در حین رابطه جنسی ، افزایش عفونت‌ قارچی واژن و سایر عفونت‌ های مربوط به ناحیه دستگاه تناسلی و مجرای ادراری می‌ شود. خشکی واژن در زنان در هر سنی ممکن است رخ دهد.

• خشکی واژن چیست؟
  • علائم خشکی واژن
  • علل خشکی واژن
  • عوامل تشدید کننده خشکی واژن
  • زمان مراجعه به پزشک برای خشکی واژن
  • عوارض احتمالی خشکی واژن
  • نحوه تشخیص خشکی واژن
  • درمان خشکی واژن
  • هزینه درمان خشکی واژن

خشکی واژن چیست؟

خشکی واژن (Vaginal dryness) یک بیماری شایع در زنان یائسه است (یعنی زنانی که دوره خونریزی ماهانه‌ شان به اتمام رسیده است). این عارضه در زنانی که هر دو تخمدان خود را به عنوان مثال برای درمان یا پیشگیری از سرطان با جراحی برداشته اند نیز رایج است. ممکن است بشنوید که متخصص زنان از اصطلاح “واژینیت آتروفیک” استفاده می‌ کند.

در برخی از زنان، خشکی واژن منجر به علائم ناخوشایندی مانند درد هنگام رابطه جنسی، سوزش ناراحتی یا خارش واژن، یا ترشحات غیر طبیعی واژن می‌ شود. هم‌ چنین ممکن است علائم مربوط به ادرار، مانند ادرار مکرر یا دردناک وجود داشته باشد. حتی در برخی از موارد زنان اصلاً متوجه علائم آزار دهنده نمی‌ شوند. خوشبختانه چندین روش درمانی موثر وجود دارد.

علائم خشکی واژن

علائم آزار دهنده واژن و فرج (لب‌ های خارجی واژن) در طول و بعد از آن افزایش می‌ یابد. ممکن است در طول روند یائسگی یا چندین سال پس از یائسگی شروع شود. کاهش استروژن با یائسگی عامل اصلی خشکی واژن، خارش، سوزش، ناراحتی و درد در طول مقاربت یا سایر فعالیت‌ های جنسی آتروفی واژن اصطلاح پزشکی است که این تغییرات را توصیف می‌ کند.

سندرم تناسلی ادراری یائسگی شامل آتروفی آزار دهنده واژن است که اغلب همراه با علائم ادراری آتروفی واژن ممکن است به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی، رضایت جنسی و رابطه با شریک زندگی خود برخلاف گرگرفتگی که معمولا با گذشت زمان بهبود می‌ یابد، علائم واژن معمولا با گذشت زمان به دلیل افزایش سن و کمبود طولانی مدت استروژن بدتر می‌ شود.

یائسگی و افزایش سن می‌ تواند به روش های زیر بر واژن تأثیر بگذارد:

بافت‌ های واژن نازک، خشک و کشسان می‌ شوند و ترشحات و روان‌ کاری آن کاهش می‌ یابد.

عفونت‌ های واژن افزایش می‌ یابد (با قلیایی‌ تر شدن pH اسیدی سالم واژن)

ناراحتی در ادرار و افزایش عفونت مجاری ادراری ممکن است رخ دهد .

بافت‌ های شکننده، خشک و ملتهب واژن ممکن است پاره شده و خونریزی کنند.

زنان مبتلا به یائسگی ناشی از درمان سرطان ممکن است آسیب بیشتری به واژن داشته باشند بافت‌ های ناشی از شیمی درمانی یا پرتو درمانی لگنی مهارکننده‌ های آروماتاز که توسط بسیاری از زنان مبتلا به سرطان سینه مصرف می‌ شود، منجر به استروژن بسیار پایین می‌ شود سطوح، اغلب باعث علائم شدید خشکی واژن و کاهش روانکاری می‌ شود.

تغییرات واژن اغلب منجر به درد با فعالیت جنسی یا معاینه لگن می‌ شود زنانی که ناراحتی ناشی از آتروفی واژن دارند، اغلب کمتر درگیر مقاربت جنسی یا موارد دیگر می‌ شوند فعالیت جنسی، که می‌ تواند باعث کوتاه‌ تر، باریک‌ تر شدن و کشش کمتر واژن شود درد، تنگ شدن واژن و سفت شدن غیر ارادی عضلات واژن و لگن (معروف به واژینیسموس) می‌ تواند تا حدی تشدید شود که دیگر رابطه جنسی یا سایر فعالیت‌ های جنسی وجود نداشته باشد لذت بخش است.

علل خشکی واژن

استروژن (Estrogen) هورمونی است که رطوبت واژن را کنترل می‌ کند، اما به طور طبیعی در طول زندگی خانم‌ ها متغیر عمل می‌ کند. سایر مسائل مانند افسردگی و برخی شرایط ایمنی نیز می‌ توانند بر تولید استروژن و رطوبت واژن تأثیر بگذارند. اما همچنان عامل اصلی که یائسگی است.

برخی از شایع‌ ترین علل خشکی واژن عبارت‌ اند از:

زایمان و شیردهی :

بدن شما بعد از بچه دار شدن استروژن کمتری تولید می‌ کند و حتی اگر با شیر مادر تغذیه می‌ کند استروژن کمتری تولید و ترشح می‌ شود. به همین خاطر استروژن پایین سطح رطوبت طبیعی واژن را کاهش می‌ دهد در نتیجه موجب بروز این عارضه بعد از زایمان می‌ شود.

جراحی یا درمان سرطان :

اوفورکتومی (Ophrectomy جراحی برای برداشتن تخمدان‌ ها است و عوارض جانبی این روش می‌ تواند شامل یائسگی زودرس و خشکی واژن باشد.

سایر درمان‌ های پزشکی :

پرتو درمانی یا شیمی‌ درمانی سرطان نیز می‌ تواند بر تخمدان‌ های شما تأثیر بگذارد و احتمال خشکی واژن را افزایش دهد.

داروهای خاص :
خشکی واژن ممکن است یکی از عوارض جانبی دارویی باشد که مصرف می‌کنید. برخی داروهای ضد بارداری هورمونی، داروهای ضد افسردگی، یا داروهای آلرژی و سرماخوردگی ممکن است باعث خشکی واژن شوند. اگر در حال درمان سرطان هستید، برخی از انواع داروهای سرطان نیز می‌ توانند باعث آن شوند.

عادات سبک زندگی :

استعمال دخانیات یا استفاده از محصولات تنباکو می‌ تواند باعث خشکی واژن شود. افراد سیگاری ممکن است زودتر از افراد غیر سیگاری یائسگی را شروع کنند و این خود عامل بروز تغییرات هورمونی است که منجر به خشکی واژن می‌شود.

عوامل تشدید کننده خشکی واژن

عوارض جانبی داروهای آلرژی و سرماخوردگی، آنتی هیستامین‌ ها، داروهای ضد افسردگی و داروهای آسم (بدون صحبت با متخصص متبحر در مورد راه‌ های کاهش عوارض جانبی، مصرف هیچ دارویی را قطع نکنید.)

سندرم شوگرن، یک اختلال خود ایمنی که ممکن است باعث التهاب غدد بزاقی و ترشح در دیواره های واژن شود.

برداشتن بار سنگین و فشار بر روی اندام تناسلی

سیگار کشیدن

نوشیدن الکل

دوش واژینال بیش از حد

حساسیت به برخی محصولات بهداشتی مانند ژل شستشو دهنده واژن، پارچه یا دستمال توالت برای خشک کردن ناحیه مورد نظر

زمان مراجعه به پزشک برای خشکی واژن

در نظر داشته باشید که به پزشک مراجعه کنید اگر خشکی واژن بر تمام ابعاد زندگی روزمره شما تأثیر می‌ گذارد چند هفته است که خشکی واژن داشته‌ اید، و چیزهایی که می‌ توانید خودتان امتحان کنید (مانند استفاده از روان‌ کننده‌ ها) جواب نمی‌ دهد.

درد یا ناراحتی غیرعادی را تجربه می‌ کنید .

متوجه هرگونه ترشح یا خونریزی غیرعادی از واژن می‌ شوید .

بین قاعدگی خونریزی دارید .

خارش شدید واژن

تورم مداوم واژن

درد یا خونریزی هنگام رابطه جنسی

بوی غیرطبیعی واژن

ترشحات غیرطبیعی واژن

عوارض احتمالی خشکی واژن

احتمال ابتلا به عفونت‌ های قارچی واژن (Fungal infections) یا عفونت های باکتریایی واژن را افزایش می‌ دهد.

ایجاد زخم یا ترک در دیواره‌ های واژن.

باعث ایجاد درد در رابطه جنسی می‌ شود که ممکن است بر روابط شما با شریک یا همسرتان تأثیر بگذارد. (صحبت کردن آشکار با همسرتان ممکن است کمک کند.)

خطر ابتلا به عفونت‌ های دستگاه ادراری (UTI) را افزایش می‌ دهد.

نحوه تشخیص خشکی واژن

خشکی واژن یک مشکل اساسی در زندگی هر خانمی است که ابعاد مختلف آن‌ ها را تحت تاثیر قرار می‌ دهد. افراد می‌ توانند در اسرع وقت در هنگامی هرگونه علائم مذکور را مشاهده کردند به بهترین متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند تا با کمک وی و شرح حال دقیقی از شرایط خود به پزشک و هم‌ چنین انجام معاینات فیزیکی و کمک برخی راهکار‌های پزشکی به تشخیص این عارضه بپردازند و سپس با تشخیص به هنگامی بتوانند روند درمانی را هر چه سریع‌ تر آغاز و در نهایت بهبودی برای فرد حاصل شود.

پزشک برای دریافت شرح حال از شرایط زیر می‌ پرسد:

در مورد علائم واژن و سایر علائم
در مورد تغییرات قاعدگی
معاینه لگن

لازم به ذکر است که در مورد این عارضه معاینه فیزیکی دقیق نقش به سزایی در تشخیص درست ایفا می‌ کند، به همین خاطر آزمایش خاصی نمی‌ تواند آتروفی واژن یا همان خشکی واژن را تشخیص دهد. پزشک معمولا تشخیص را بر اساس علائم انجام می‌ دهد.

نکته مهم این است که برای خانم‌ هایی که کمی خجالتی هستند، ممکن است صحبت از چنین جزئیات شخصی خجالت آور و ناراحت کننده باشد، اما پزشکان به این نوع مکالمات عادت دارند پس نگران نباشید و با خیالی آسوده با درمانگر‌تان صحبت کنید چرا که کمک خواستن اولین قدم برای مدیریت علائم و خلاصی از این عارضه است.

درمان خشکی واژن

با پیشرفت علم و تکنولوژی روش های تشخیصی بسیاری برای درمان خشکی واژن وجود دارد که نوع درمان با توجه به علت زمینه ای بیماری و صلاحدید متخصص زنان متفاوت می باشد.

ژل های لوبریکات و مرطوب کننده واژن

اولین روش درمان که می تواند با مرطوب شدن ناحیه واژن کمک نمایید و از درد حین تماس جنسی بکاهد استفاده از ژل های لوبریکات می باشد. همچنین مرطوب کننده های مخصوص واژن وجود دارد که با تداوم استفاده از آن طی هفته می توان از اثرات مرطوب کنندگی آن بهره برد.

استروژن واژینال

از موثرترین روش های درمانی استروژن واژینال می باشد. این روش درمانی به کاهش هورمون استروژن در زمانی که بدن قادر به تولید آن نیست کمک خواهد کرد. استروژن تا حدودی جذب جریان خون می شود که این میزان بسیار اندک بوده ولی می بایست تحت نظر پزشک مورد استفاده قرار گیرد. از سه طریق می توان استروژن واژینال را دریافت نمود که عبارت است از:

حلقه استرینگ
حلقه استرینگ بسیار منعطف و نرم است که در داخل واژن قرار داده می شود و استفاده از آن به جریان مداوم استروژن کمک خواهد نمود.

قرص واژیفم
قرص واژیفم برای مدتی به صورت دوبار در هفته با کمک اپلیکاتور داخل واژن قرار داده می شود تا در نهایت نیازی به استفاده از این روش درمانی نباشد.

کرم استروژن واژینال
کرم های استروژن واژینال حاوی استروژن بوده و با کمک اپلیکاتور به صورت هفتگی به داخل واژن قرار داده می شود که این امر می تواند به تولید استروژن کمک نماید، جالب است بدانید که استفاده از آن می بایست با تجویز پزشک با دوره زمانی مشخص انجام گردد.

اما نکته ای بسیار مهم این نوع داروها با عارضه ای همچون درد در ناحیه سینه و خونریزی واژن همراه خواهد بود. علاوه بر این استفاده از آن ها برای برخی از افراد ممنوع می باشد که این دسته از افراد عبارت است از:

مبتلایان به سرطان و اندومتریوز
افراد باردار و شیرده
خونریزی واژن به دلیل نامشخص

کربوکسی تراپی

کربوکسی تراپی روشی است که با استفاده از گاز دی اکسید کربن به درمان بسیاری از بیماری ها از جمله خشکی واژن کمک می نماید.

اوزون تراپی

اوزون تراپی یک روش درمانی بسیار موثر با حداقل عوارض همراه است که در درمان خشکی واژن موثر می باشد.

لیزر درمانی

دستگاه های لیزر در حیطه پزشکی کاربرد های بسیاری دارند که در درمان و انجام جراحی های زیبایی و درمانی مورد استفاده قرار می گیرند. لیزر درمانی یک روش کم تهاجمی است که با حداقل عوارض همراه است و در درمان خشکی واژن و جوانسازی واژن بسیار موثر است.

تماس جنسی
با ابتلا به بیماری خشکی واژن برقراری تماس جنسی دردناک و آزار دهنده خواهد بود ولی در صورت تداوم رابطه جنسی در فواصل نزدیک می توان به درمان این بیماری کمک نمود. داشتن رابطه جنسی به سلامت بافت واژن و ارتجاعی بودن آن کمک نمود و از پیری مخاط پیشگیری می کند.

هزینه درمان خشکی واژن

هزینه درمان خشکی واژن بسته به شدت آن، نوع درمان تجویزی و طول زمان درمان متفاوت می باشد. برای اطلاع باید مورد معاینه متخصص زنان قرار بگیرید.

خشکی واژن بیماری است که می تواند بر روی کیفیت روابط زناشویی افراد تاثیر بگذارد اما بیماری است که نگران کننده نخواهد بود زیرا قابل درمان است و کافی با داشتن هر کدام علائم به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید تا با مشورت و بررسی های لازم بهترین روش درمان برای شما تعیین گردد.

در صورتی که از خانم دکتر افسانه زرگنج فرد نوبت برای خشکی واژن میخواهید ، لطفا شماره تلفن همراه خود را بگذارید تا مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس گرفته و برای شما با توجه به ساعات و روزهای خالی ، نوبت بگذارند .