به نظر می رسد شما در خصوص بیماری های جنسی و مقاربتی سوالاتی دارید .

تبخال تناسلی

هرپس سیمپلکس یک ویروس است که دو نوع تبخال ایجاد می‌ کند. HSV-2 بر ناحیه تناسلی تأثیر گذاشته و عامل بروز تبخال تناسلی است که در واقع یک بیماری مادام‌ العمر خواهد بود. علائم معمولا شامل زخم‌ هایی است که تا 10 روز طول می‌ کشد، اگر چه برخی از افراد هیچ علائمی از تبخال را تجربه نمی‌ کنند. دکتر زنان درمان ضد ویروسی را برای کاهش علائم و جلوگیری از عود مجدد بیماری پیشنهاد می‌ کند.

• تبخال تناسلی یا هرپس تناسلی چیست؟
  • علل ایجاد تبخال تناسلی
  • عوامل خطر ابتلا به تبخال تناسلی
  • علائم هرپس یا تبخال تناسلی
  • تفاوت علائم تبخال تناسلی در زنان و مردان
  • زخم‌ های ناشی از تبخال تناسلی چقدر طول می‌ کشد؟
  • تبخال تناسلی چگونه منتقل می‌ شود؟
  • روش تشخیص تبخال تناسلی چگونه است؟
  • راه ‌های درمان تبخال تناسلی
  • درمان خانگی تبخال تناسلی
  • روش‌ های پیشگیری از تبخال تناسلی
  • تبخال تناسلی یا هرپس تناسلی چیست؟
  • علل ایجاد تبخال تناسلی
  • عوامل خطر ابتلا به تبخال تناسلی
  • علائم هرپس یا تبخال تناسلی
  • تفاوت علائم تبخال تناسلی در زنان و مردان
  • زخم‌ های ناشی از تبخال تناسلی چقدر طول می‌ کشد؟
  • تبخال تناسلی چگونه منتقل می‌ شود؟
  • روش تشخیص تبخال تناسلی چگونه است؟
  • راه ‌های درمان تبخال تناسلی
  • درمان خانگی تبخال تناسلی
  • روش‌ های پیشگیری از تبخال تناسلی

تبخال تناسلی یا هرپس تناسلی چیست؟

تبخال تناسلی یک بیماری مقاربتی است که به وسیله‌ ویروس هرپس سیمپلکس (herpes simplex virus) ایجاد می‌ شود. تماس جنسی راه اصلی انتقال ویروس است، بعد از آلوده شده شخص، ویروس درون بدن به صورت غیر فعال باقی می‌ ماند و گاهی فعال شدن آن سال‌ ها بعد اتفاق می‌ افتد.

ویروس‌ های هرپس سیمپلکس نهفته هستند، به این معنی که می‌ توانند بدون ایجاد علائم در بدن زندگی کنند. پس از عفونت اولیه، ویروس وارد ریشه‌ های عصبی شده و به گانگلیون‌ های عصبی حسی، محل اتصال اعصاب از قسمت‌ های مختلف بدن، گسترش می یابد.

برای تبخال تناسلی، گره‌ ها در مجاورت نخاع در قسمت پایین کمر و برای تبخال دهانی گره‌ ها در پشت استخوان گونه قرار دارند. تبخال تناسلی باعث ایجاد تاول یا زخم در ناحیه تناسلی و مقعد می‌ شود. پس از آلوده شدن، دوره‌ هایی از علائم را در طول زندگی خود خواهید داشت که با عود مجدد بیماری همراه است. اگر فکر می‌ کنید تبخال تناسلی دارید، مهم است که در اسرع وقت برای تایید تشخیص و شروع درمان به پزشک مراجعه کنید.

علل ایجاد تبخال تناسلی

دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس باعث بروز بیماری هرپس تناسلی می‌ شود:

ویروس هرپس سیمپلکس 1 (HSV-1):

این نوع از ویروس معمولا باعث تبخال اطراف دهان شده و از طریق تماس پوست با پوست منتقل می‌ شود. بنابر این از راه آمیزش دهانی هم می‌ تواند مناطق تناسلی را آلوده کند. به نسبت نوع دیگر ویروس، بازگشت دوباره این عفونت چندان رایج نیست.

ویروس هرپس سیمپلکس2 (HSV-2):

این نوع از ویروس معمولا باعث تبخال تناسلی شده و از طریق آمیزش جنسی و به علت تماس پوست با پوست منتقل می‌ شود. این نوع از ویروس شایع‌ تر بوده و بسیار مسری است. حتی در صورت باز نبودن زخم و یا نبودن هیچ علامت مشخصی ، احتمال سرایت آلودگی به دیگران وجود دارد.

از آن‌جایی که این ویروس در بیرون از بدن انسان به سرعت از بین می‌ رود، احتمال انتقال آن از طریق سرویس بهداشتی، حوله و دیگر وسایلی که فرد آلوده از آن استفاده کرده، بسیار کم است.

عوامل خطر ابتلا به تبخال تناسلی

خطر ابتلا به تبخال تناسلی در شرایط زیر افزایش پیدا می‌ کند:

زن بودن:

زنان بیش‌ تر از مردان به تبخال تناسلی مبتلا می‌ شوند. ویروس از طریق آمیزش جنسی از مردان به زنان بسیار آسان‌ تر از زنان به مردان منتقل می‌ شود.

داشتن شریک‌ های جنسی متعدد:

داشتن شریک‌ های جنسی متعدد خطر در معرض ویروس‌ عامل تبخال تناسلی را افزایش می‌ دهد.

علائم هرپس یا تبخال تناسلی

بیش‌ تر افراد آلوده با ویروس هرپس سیمپلکس به دلیل نداشتن هیچگونه علامت و نشانه‌ ای متوجه‌ مشکل خود نیستند. معمولا 2 تا 12 روز بعد از مواجه شدن با ویروس، علائم ظاهر می‌ شوند. در صورت بروز علائم فرد با نشانه‌ های زیر رو به رو خواهد شد:

درد یا خارش:

تا زمانی که عفونت وجود دارد فرد در ناحیه‌ تناسلی احساس درد و تحریک پذیری خواهد داشت.

برآمدگی‌ های کوچک قرمز رنگ یا تاول‌ های ریز سفید رنگ:

این موارد معمولا چند روز تا چند هفته بعد از ابتلا به عفونت ظاهر می‌ شود.

زخم‌:

زمانی که تاول‌ ها از هم پاشیده و یا خونریزی می‌ کنند، زخم‌ ایجاد می‌ شود که این زخم‌ ها دفع ادرار را دردناک می‌ کنند.

دلمه بستن زخم:

زمانی که زخم بهبود پیدا می‌ کند، پوست آن ناحیه چروک شده و جای زخم دلمه ایجاد می‌ شود.

در مرحله‌ی ابتدایی آلودگی با ویروس، فرد ممکن است علائم شبه آنفولانزا مانند ورم گره‌ های لنفی در کشاله ران، سردرد و درد عضلانی و حتی تب را تجربه کند.

تفاوت علائم تبخال تناسلی در زنان و مردان

محل بروز علائم معمولا محلی است که ویروس از آنجا وارد بدن شده است. با لمس جراحت ایجاد شده و سپس مالیدن دست به دیگر نقاط بدن به خصوص چشم‌ ها، آلودگی منتقل خواهد شد. امکان بروز علائم در این نقاط از بدن زنان و مردان وجود دارد :

باسن و کشاله ران
مقعد
دهان
مجاری ادراری

در زنان علائم در واژن، قسمت خارجی آلت تناسلی و دهانه رحم و در مردان در قسمت آلت تناسلی و کیسه بیضه ظاهر می‌ شود.

تبخال تناسلی

زخم‌ های ناشی از تبخال تناسلی چقدر طول می‌ کشد؟

اگر به HSV-2 یا تبخال تناسلی آلوده شده‌ اید، اولین بروز بیماری ممکن است بین دو تا چهار هفته طول بکشد. عود مکرر معمولا بین سه تا هفت روز طول می‌ کشد.

تبخال تناسلی چگونه منتقل می‌ شود؟

تبخال تناسلی از طریق تماس جنسی منتقل می‌ شود که می تواند شامل موارد زیر باشد:

رابطه جنسی واژینال
رابطه جنسی مقعدی
هر فعالیت دیگری که شامل تماس بین دستگاه تناسلی دو فرد باشد.
امکان ابتلا به عفونت تبخال تناسلی از طریق رابطه جنسی دهانی وجود دارد. تبخال دهان می‌ تواند به نواحی تناسلی و مقعدی سرایت کند و بالعکس. اگر چه HSV به طور معمول از طریق تماس پوست به پوست منتقل می شود، ویروس را می‌ توان در مایع منی، بزاق و ترشحات واژن نیز یافت.

روش تشخیص تبخال تناسلی چگونه است؟

تشخیص تبخال تناسلی توسط پزشک بعد از معاینه‌ فرد و بررسی نتایج آزمایش‌ های تشخیصی انجام می‌ شود.

کشت ویروس:

در این روش تشخیصی نمونه‌‌ بافتی و یا سواپ آغشته به تاول‌ ها و دانه‌ های ناشی از تبخال در محیط آزمایشگاهی کشت شده و سپس بررسی می‌ شوند.

تست پی‌ سی‌ آر (PCR):

در این روش تشخیصی یک نمونه از DNA حاصل از نمونه خون، بافت و یا مایع نخاعی فرد تکثیر می‌ شود. این ماده ژنتیکی از نظر وجود ویروس بررسی شده و حتی امکان تعیین نوع ویروس هم در این روش وجود دارد.

آزمایش خون:

در این روش تشخیصی خون فرد از نظر وجود آنتی بادی‌ های ویروس تبخال تناسلی بررسی می‌ شود. با این روش امکان تشخیص الودگی‌ قبلی به این ویروس وجود دارد.

راه‌ های درمان تبخال تناسلی

تبخال تناسلی درمان ندارد. تجویز داروهای ضد ویروس ممکن است اثرات زیر را داشته باشد:

1. کمک به بهبود سریع‌ تر زخم‌ ها و تاول‌ های ناشی از بروز اولیه‌ بیماری
  2. کم کردن شدت و مدت زمان بروز علائم در زمان عود دوباره بیماری
  3. کم کردن تعداد بازگشت دوباره تبخال تناسلی

کم کردن خطر انتقال ویروس هرپس به دیگران

داروهای ضد ویروسی تجویزی برای تبخال‌‌ ها عبارتند از:

• اسیکلوویر (Acyclovir)
  • والاسیکلوویر (Valacyclovir)

پزشک در صورت بروز علائم نشان‌ دهنده‌ ظهور بیماری یا در صورت مصرف روزانه داروهای خاص حتی زمانی که هیچ علامتی ندارد، مصرف این داروها را توصیه می‌ کند. این داروها معمولا قابل تحمل بوده و عوارض جانبی چندانی هم ندارند.

هشدار: از مصرف خودسرانه هرگونه دارو برای درمان تبخال تناسلی بپرهیزید.

درمان خانگی تبخال تناسلی

برای کاهش درد در هنگام ابتلا به تبخال تناسلی حدود 20 دقیقه در یک تشت یا وان با آب گرم بنشینید. از حمام کردن با مواد شوینده حباب‌ دار اجتناب کرده و از انواع ملایم استفاده کنید. ناحیه تناسلی خود را تمیز و خشک نگه دارید و لباس‌ های تنگ و غیر نخی نپوشید.

همچنین می‌ توانید کیسه یخ را به اندام تناسلی خود بمالید؛ کیسه یخ را در یک پارچه شستشو بپیچید یا آن را روی لباس زیر خود قرار دهید.

برای تسکین درد از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) استفاده کنید. می‌ توانید از داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن برای کاهش درد استفاده کنید اما از مصرف آسپرین بدون تجویز پزشک خودداری کنید. پماد لیدوکائین 1٪ یا 2٪ موضعی نیز به عنوان یک مسکن موضعی برای تبخال تناسلی استفاده می‌ شود.

روش‌ های پیشگیری از تبخال تناسلی

برای پیشگیری از تبخال تناسلی و دیگر بیماری‌ های آمیزشی توصیه‌ های مشابهی مطرح می‌ شود. پرهیز از رابطه‌ جنسی یا نداشتن شریک‌ های جنسی متعدد و برقراری تماس جنسی با فرد سالم مهم‌ ترین راه پیشگیری از تبخال تناسلی است. موارد زیر هم به پیشگیری از تبخال تناسلی کمک می‌ کند:

• استفاده از کاندوم در هنگام رابطه‌ی جنسی
  • عدم دخول در هنگام رابطه‌ جنسی اگر شریک جنسی به تبخال تناسلی مبتلا است.

همان طور که ذکر شد، انجام رابطه جنسی ایمن و استفاده از کاندوم در هر بار تماس جنسی مهم است. این کار به جلوگیری از انتقال تبخال تناسلی و سایر بیماری‌ های مقاربتی کمک می‌ کند. در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای تبخال تناسلی وجود ندارد، اما محققان در حال کار بر روی ساخت یک درمان یا واکسن هستند.

علائم تبخال تناسلی را می‌ توان با دارو کنترل کرد. از نکات مهم تبخال تناسلی این است که این بیماری تا زمانی که چیزی باعث عود مجدد بیماری شود، در بدن نهفته می ماند؛ دلیل استرس، بیماری یا خستگی از دلایل عود تبخال تناسلی هستند. پزشک می‌ تواند با ارائه راهکارهایی به بیمار کمک شایانی کند. اگر مشکوک به ابتلا به تبخال تناسلی و یا سایر بیماری‌ های آمیزشی هستید از  پزشک متخصص زنان وقت بگیرید.

در صورتی که از خانم دکتر افسانه زرگنج فرد نوبت برای تشخیص و درمان تبخال تناسلی میخواهید ، لطفا شماره تلفن همراه خود را بگذارید تا مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس گرفته و برای شما با توجه به ساعات و روزهای خالی ، نوبت بگذارند .