ویرایش محتوا
دکتر افسانه زرگنج فرد

درباره ما

مجموعه زنان ، زایمان و نازائی دکتر زرگنج فرد

رسالت ما در مجموعه دکتر زرگنج فرد انجام تمامی خدمات زیبائی و درمانی زنان با حفظ استاندارد و اولویت سلامت مراجعین عزیز می باشد که در جهت تحقق این رسالت تیمی متشکل از پزشک متخصص ( دکتر افسانه زرگنج فرد ) و کادر مجرب با به کارگیری جدیدترین روش های علمی و به روز ترین دستگاه های پزشکی ، فعالیت خود را آغاز نموده است .
هدف ما زیبایی توام با حفظ سلامتی شماست …

با ما تماس بگیرید

شبکه های اجتماعی
 
به نظر می رسد شما در خصوص اختلالات میان سالی سوالاتی دارید .

می توانید با کلیک روی لینک زیر ، شماره تلفن همراه خود را بگذارید تا مشاوران ما ظرف 24 ساعت با شما تماس بگیرند .

افتادگی رحم و مثانه

افتادگی رحم و مثانه

خانم ها ممکن است با افزایش سن و علل دیگر دچار درجاتی از افتادگی رحم و مثانه شوند. افتادگی رحم زمانی اتفاق می‌ افتد که رحم به سمت پایین می‌ افتد و به ناحیه واژن فشار می‌ آورد. این بیماری همراه خود معمولا بی اختیاری ادرار را نیز به دنبال داشته باشند اما تمام افتادگی های دستگاه تناسلی و ادراری همراه با بی اختیاری های ادراری نیستند. افتادگی رحم خود را به شکل لمس یا خروج توده از واژن نشان می دهد. یعنی خانم ممکن است حس کند یک توده ای هنگام ایستادن و یا زور زدن از بدنش خارج می شود.

در ادمه بررسی می کنیم :
  • افتادگی رحم و مثانه چیست؟
  • علل افتادگی رحم و مثانه
  • روش های پیشگیری از افتادگی رحم
  • روش های تشخیص افتادگی رحم و مثانه توسط پزشک
  • روش های درمانی افتادگی رحم
  • عوارض ناشی از افتادگی رحم
  • هزینه درمان افتادگی رحم و مثانه
  • جمع بندی

افتادگی رحم و مثانه چیست؟

رحم خانم ها در بخش انتهایی واژن و در داخل لگن قرار گرفته است و توسط عضلات این ناحیه مورد حفاظت قرار گرفته است. در صورتی که عضلات این ناحیه دچار شل شدگی و ضعف شوند، به این عارضه افتادگی رحم یا پرولاپس گفته می شود. عواملی مانند فرسودگی عضلات رحم، افزایش سن، چاقی، زایمان های متعدد و … می تواند در بروز افتادگی رحم موثر باشند. افتادگی رحم ممکن است با افتادگی مثانه یا افتادگی مقعد نیز همراه باشد.

رحم در بدن زنان

علل افتادگی رحم و مثانه

یکی از عوامل مهم در افتادگی رحم یا پرولاپس مثانه، فرسودگی عضلات رحم می باشد که کم تحرکی ، ژنتیک، انجام فعالیت های سنگین و افزایش سن و یائسگی مهمترین علل دخیل در آن می باشند، زمانی که این عضلات فرسوده و پاره می شوند، رحم و مثانه یا هر دو موجب ایجاد برآمدگی در ناحیه واژن و لگن می گردند، در مواردی که این عارضه عود کند ممکن است از دهانه واژن بیرون بزند.

اکثر خانم ها گمان می کنند که زایمان طبیعی مهم ترین علل افتادگی رحم می باشد از این رو بسیاری از آنها از ترس رخ دادن این پدیده و مشکلات احتمالی آن تمایلی به زایمان طبیعی ندارند، در صورتی که لازم است تاکید شود که بروز این عارضه در تمامی بانوانی که زایمان طبیعی انجام می دهند رخ نخواهد داد چرا که شرایط جسمانی هر خانم با خانم دیگر فرق دارد لذا ممکن است خانمی پس از چند مرتبه زایمان طبیعی سخت و مشکل هم دچار عارضه افتادگی رحم نگردد اما خانم دیگری پس از یکبار زایمان طبیعی به این عارضه دچارگردد.

با اینحال متخصصین باز هم تاکید به انجام زایمان طبیعی دارند چرا که ضررات ناشی از زایمان طبیعی به مراتب کمتر زایمان سزارین می باشد. همانگونه که در بالا گفته شد عامل ژنتیک نیز تاثیر زیادی در بروز پدیده پرولاپس دارد.

یکی دیگر از مشکلاتی که باعث بروز پدیده پرولاپس می گردد، خشکی واژن می باشد، خشکی واژن یکی دیگر از عواملی است موجب ایجاد ضعف در واژن و در نهایت افتادگی رحم و مثانه می شود.

از جمله مهم ترین دلایلی که منجر افتادگی رحم می گردند به شررح زیر است :

ژنتیک
افزایش سن
زامیان طبیعی
کاهش و افزایش مکرر وزن
انجام فعالیت های سنگین مانند بلند کردن اجسام سنگین ، وزنه برداری و بدنسازی در خانم ها
کم تحرکی و کم فعالیتی
یبوست های مزمن

روش های پیشگیری از افتادگی رحم

انجام تمرینات کگل و تمرینات مربوط به تقویت عضلات لگن
عدم بلند کردن اجسام سنگین که فشار زیادی بر ناحیه کمر و لگن وارد می کند.
اجتناب از وزنه برداری
ورزش به طور مرتب وسحیح
حفظ تناسب اندام ، وزن متناسب و رژیم غذایی صحیح
درمان بیماری هایی مانند یبوست مزمن

روش های تشخیص افتادگی رحم و مثانه توسط پزشک

معاینه واژینال – معاینه لگن – تست پاپ اسمیر – سونوگرافی – سی تی اسکن – تست ادرار – هیستوسالپنگوگرافی – بیوپسی آندومترو پیلوگرافی از جمله مرسوم ترین روش های تشخیص افتادگی رحم و مثانه هستند که با توجه به تشخیص پزشکی متخصص پس از معاینه ، یکی از آن ها کاندید خواهد شد .

روش های درمانی افتادگی رحم

درمان برای این شرایط همیشه لازم نیست. اگر افتادگی رحم شدید است، با پزشک خود در مورد گزینه‌ های درمانی مناسب صحبت کنید.

درمان‌ های غیرجراحی

1. کاهش وزن برای از بین بردن فشار از روی ساختارهای لگن

2. خودداری از بلند کردن اجسام سنگین

3. انجام تمرینات کگل یا تمرینات کف لگن برای تقویت عضلات واژن

4. پوشیدن پساری، وسیله‌ ای است که در واژن و در زیر گردن رحم قرار می‌ گیرد و به تثبیت رحم و دهانه رحم کمک می‌ کند.

مطالعات نشان داده‌ اند که استفاده از استروژن واژینال باعث بهبودی در بازسازی و قدرت بافت واژن می‌ شود. اگر چه استفاده از این استروژن ممکن است برای تقویت سایر گزینه‌ های درمانی مفید باشد، اما به خودی خود افتادگی را برطرف نمی‌ کند.

5. دستگاه RF هیگز

در این روش از پرتوهای رادیویی دستگاه آر اف واژن که بی ضرر هستند استفاده می شود. درمان افتادگی رحم و مثانه با Rf واژینال، یک روش درمان جدید افتادگی رحم و مثانه است که هیچ عارضه جانبی نداشته و در چند جلسه می تواند افتادگی های خفیف تا متوسط را کاملا درمان کند.

پرتوهای آر اف با نفوذ به عمق عضلات کف لگن باعث بهبود خونرسانی این عضلات و تحریک کلاژن سازی در آنها می شوند. ترمیم کلاژن های شکسته و ایجاد کلاژن جدید باعث استحکام دیواره واژن شده و افتادگی رحم و مثانه را برطرف می کند.

درمان های جراحی

درمان‌ های جراحی شامل «تعلیق رحم» یا «هیسترکتومی» است. در تعلیق رحم، جراح با اتصال مجدد رباط‌ های لگن یا استفاده از مواد جراحی، رحم را در موقعیت اصلی خود قرار می‌ دهد. در هیسترکتومی، جراح رحم را از طریق شکم یا واژن از بدن خارج می‌ کند.

جراحی اغلب موثر است، اما برای زنانی که قصد بچه‌ دار شدن دارند توصیه نمی‌ شود. فشار وارده در بارداری و زایمان به عضلات لگن می‌ تواند اصلاحات رحمی را از بین ببرد.

افتادگی رحم و مثانه

عوارض ناشی از افتادگی رحم

افتادگی رحم موجب افتادگی مثانه نیز می گردد، افتادگی مثانه موجب بی اختیاری ادرار در فرد مبتلا می گردد. بروز این مشکلات در نهایت سبب عفونت های مختلفی در ناحیه واژن، رحم و لگن می گردد، لازم به ذکر است که بروز عفونت های ناحیه واژن و رحم منشاء بسیاری از مشکلات و بیماری ها می باشد. از این رو توصیه می گردد که در صورت مشاهده علائم مربوط به افتادگی رحم حتما به یک پزشک متخصص زنان خوب مراجعه نمایید، قبل از اینکه درگیر درمان عوارض و مشکلاتی که در پی خواهد داشت گردید.

هزینه درمان افتادگی رحم و مثانه

هزینه درمان افتادگی رحم و مثانه بستگی به نوع روش (جراحی یا غیر جراحی) درمان دارد. فاکتورهایی مثل بستگی تکنیک جراحی ، نوع کلینیک و تجربه پزشک در هزینه جراحی افتادگی رحم و مثانه موثرند. همچنین ، اگر عمل همزمان پرولاپس های دیگر نیز لازم باشد، هزینه آنها اضافه می شود. یا مثلا در روش های درمانی غیرجراحی ، هزینه rf واژن بستگی به تعداد جلسات آن و شدت افتادگی رحم و مثانه تان دارد.

در صورت تمایل برای انجام جراحی توسط دکتر افسانه زرگنج فرد و اطلاع از هزینه آن در تهران می توانید از طریق شماره تماس 02128111615 با کلینیک ایشان ارتباط حاصل فرمایید.

جمع بندی

افتادگی رحم و مثانه زمانی اتفاق می‌ افتد که عضلات و رباط‌ های کف لگن کشیده و ضعیف می‌ شوند و دیگر حمایت کافی برای رحم ندارند. در نتیجه، رحم به داخل واژن می لغزد یا از آن بیرون می زند. افتادگی رحم در زنان در هر سنی ممکن است رخ دهد. اما اغلب زنان یائسه را که یک یا چند زایمان واژینال داشته اند، تحت تاثیر قرار می دهد. افتادگی خفیف رحم معمولا نیازی به درمان ندارد. اما اگر افتادگی رحم باعث ناراحتی شما شود یا زندگی عادی شما را مختل کند، اکیدا توصیه می شود برای درمان به یک متخصص زنان خوب مراجعه کنید. 

برای تشخیص و افتادگی رحم و مثانه در تهران می توانید به خانم دکتر افسانه زرگنج فرد ، جراح و متخصص زنان مراجعه کنید. جهت رزرو نوبت می توانید با شماره 02128111615 تماس بگیرید.

 

محبوب ترین مقالات

به وقت ملاقات نیاز دارید؟

درخواست وقت ملاقات

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*

در صورتی که از خانم دکتر افسانه زرگنج فرد نوبت برای تشخیص و درمان افتادگی رحم و مثانه میخواهید ، لطفا شماره تلفن همراه خود را بگذارید تا مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس گرفته و برای شما با توجه به ساعات و روزهای خالی ، نوبت بگذارند .

مشاوره رایگان ( از ساعت 9 الی 20 )

رسالت ما در مجموعه دکتر زرگنج فرد انجام خدمات درمانی زنان با حفظ استاندارد و اولویت سلامت مراجعین عزیز می باشد که در جهت تحقق این رسالت تیمی متشکل از پزشکان و متخصصین و کادر مجرب با به کارگیری جدیدترین روش های علمی ، فعالیت خود را آغاز نموده است . هدف دکتر زرگنج فرد، حفظ سلامتی مراجعان در عین تامین خواست ایشان برای نیل به حداکثر طراوت و شادابی است.

روزهای کاری

شنبه - پنجشنبه : 20.30 - 09.00
جمعه و ایام تعطیل : فقط با هماهنگی قبلی
خانه
حساب کاربری
خدمات
جستجو