ویرایش محتوا
دکتر افسانه زرگنج فرد

درباره ما

مجموعه زنان ، زایمان و نازائی دکتر زرگنج فرد

رسالت ما در مجموعه دکتر زرگنج فرد انجام تمامی خدمات زیبائی و درمانی زنان با حفظ استاندارد و اولویت سلامت مراجعین عزیز می باشد که در جهت تحقق این رسالت تیمی متشکل از پزشک متخصص ( دکتر افسانه زرگنج فرد ) و کادر مجرب با به کارگیری جدیدترین روش های علمی و به روز ترین دستگاه های پزشکی ، فعالیت خود را آغاز نموده است .
هدف ما زیبایی توام با حفظ سلامتی شماست …

با ما تماس بگیرید

شبکه های اجتماعی
 
به نظر می رسد شما در خصوص بیماری های جنسی و مقاربتی سوالاتی دارید .

می توانید با کلیک روی لینک زیر ، شماره تلفن همراه خود را بگذارید تا مشاوران ما ظرف 24 ساعت با شما تماس بگیرند .

تشخیص و درمان بیماری ایدز hiv

تشخیص و درمان بیماری ایدز HIV

ایدز ( AIDS ) مخفف عبارت انگلیسی ( Acquired Immunodeficiency Syndrome ) است که معنی آن به فارسی «سندرم نقص ایمنی اکتسابی» است. این بیماری توسط ویروسی به نام اچ آی وی (HIV) (Human Immunodeficiency Virus) منتقل می‌ شود و می‌ تواند فرد مبتلا به این بیماری را به مرور زمان و با توجه به شدت بیماری به کام مرگ بفرستد.

در ادمه بررسی می کنیم :
  • تفاوت بیماری ایدز و ویروس HIV
  • چگونه HIV تبدیل به ایدز می‌ شود؟
  • علائم ایدز چیست؟ آیا علایم ایدز در زنان و مردان متفاوت است؟
  • راه های انتقال ایدز HIV
  • سوالات احتمالی قبل از مشاوره و تشخیص ایدز
  • سوالات احتمالی پزشکی درباره سلامت و روش زندگی
  • تشخیص ابتلا به اچ آی وی - ایدز
  • انواع آزمایش ایدز - ویروس HIV
  • روش‌ های درمان ایدز و داروهای ضد HIV
  • هزینه تشخیص و درمان ایدز HIV

تفاوت بیماری ایدز و ویروس HIV

بیماری ایدز، سیستم ایمنی بدن که وظیفه مقابله با ویروس‌ ها، باکتری‌ ها و هر نوع عامل بیماری زای دیگر را دارد در بدن فرد آهسته از بین می‌ برد، در نتیجه بدن در برابر نفوذ ویروس‌ ها، باکتری‌ ها، انگل‌ ها، مواد آلاینده، مواد سرطان‌ زا، سموم و قارچ‌ ها مقاومت خود را از دست می‌ دهد.

اچ آی وی (HIV) در واقع یک عفونت ویروسی است که می‌ تواند از طریق رابطه جنسی، خون و یا از طریق مادر به فرزند در طول بارداری، بدو تولد و یا در دوره شیردهی منتقل شود. بدون مصرف دارو، سال‌ ها طول می‌ کشد تا ویروس HIV سیستم ایمنی بدن فرد مبتلا را ضعیف کند و به نقطه ای برسد که فرد را مبتلا به بیماری ایدز دانست.

تشخیص و درمان بیماری ایدز HIV

چگونه HIV تبدیل به ایدز می‌ شود؟

سلول های CD۴، نوع ویژه‌ ای از سلول‌ های خونی هستند که نقش بزرگی در مبارزه بدن با بیماری‌ ها دارند و HIV این سلول‌ ها را تخریب می‌ کند. با از بین رفتن تعداد بیشتری از سلول‌ های CD۴ سیستم ایمنی بدن ضعیف‌ تر می‌ شود و ممکن است فردی برای سال‌ ها عفونت HIV را داشته باشد تا قبل از اینکه تبدیل به ایدز شود.

متاسفانه هیچ درمانی برای ایدز وجود ندارد، اما داروهایی هستند که می‌ توانند به طور چشم‌ گیری رشد این بیماری را کند کنند. این داروها در بیشتر کشورهای توسعه یافته میزان مرگ و میر بر اثر ابتلا به ایدز را کاهش داده‌ اند، اما در آفریقا، هائیتی و بخش هایی از آسیا، ایدز تلفات زیادی داشته است.

علائم ایدز چیست؟ آیا علایم ایدز در زنان و مردان متفاوت است؟

نشانه‌ ها و علایم ابتلا به بیماری ایدز با توجه به شدت بیماری می‌ تواند مختلف باشد. در ادامه نشانه‌ های ابتلا به بیماری ایدز را در سه مرحله بیان می‌ کنیم:

عفونت اولیه ایدز (HIV حاد):

تقریبا نصف کسانی که تازه به ویروس اچ آی وی آلوده می‌ شوند در عرض دو تا چهار هفته به علائمی شبیه آنفولانزا مبتلا می‌ شوند. این علائم شامل تب، خستگی، ناراحتی‌ های پوستی مثل خارش یا تحریک پوست، درد ماهیچه و مفصل، سردرد و تورم در غدد لنفاوی و بیشتر روی گردن است.

این نشانه‌ها در عفونت اولیه (HIV حاد) دیده می‌ شود. از آنجایی که این نشانه‌ ها در خیلی از بیماری های دیگر هم مشترک است ، اگر بیمار در رابطه با رفتارهای پرخطر خویش قبل از بروز این نشانه ها چیزی نگوید ، این احتمال وجود دارد که تشخیص ایدز کمی به تاخیر بیفتد.

هرچند علائم عفونت حاد ایدز و اولیه HIV ممکن است آنقدر ضعیف باشد که مورد توجه قرار نگیرد اما مقدار ویروس در جریان خون (که اصطلاحا به آن بار ویروسی گفته می شود) در این زمان به طور ویژه ای شدید است . همین موضوع باعث میشود عفونت HIV در طول عفونت اولیه نسبت به مرحله بعدی عفونت، با شدت بیشتری گسترش پیدا کند.

عفونت بالینی نهفته (HIV مزمن) :
در برخی افراد تورم مداوم گره های لنفاوی در طول HIV نهفته بالینی اتفاق می افتد . در غیر این صورت هیچ علائم و نشانه خاصی در وضعیت عفونت بالینی نهفته وجود ندارد. در این حالت ویروس HIV در بدن و در گلبول های سفید آلوده خون باقی می‌ ماند.

در صورتی که فردی با عفونت بالینی نهفته، تحت درمان ضد ویروسی قرار نگیرد ، روند پیشرفت بیماری به طور عمومی حدود ۱۰ سال طول میکشد. این دوره می تواند برای دهه ها در افرادی که از داروهای ضد ویروسی استفاده می کنند به درازا بکشد.

 

عفونت زودهنگام HIV :
این نشانه ها وقتی بروز پیدا میکند که ویروس به تکثیر و تخریب سلول های ایمنی ادامه بدهد :

تب
خستگی
متورم شدن غدد لنفاوی ( معمولا یکی از اولین نشانه های عفونت HIV تورم است )
اسهال
کاهش وزن
عفونت قارچی دهان و دندان (برفک)
زونا

راه های انتقال ایدز HIV

در ادامه لیستی از رفتارهای خطرناک که میتواند منجر به انتقال ویروس ایدز شود را مرور میکنیم. اگر حتی یکی از موارد این لیست برای شما صدق میکند یا اگر تصور میکنید به هر دلیلی ممکن است به ویروس ایدز آلوده شده باشید ، بایستی در سریع ترین زمان ممکن به نزدیکترین مرکز مشاوره و آزمایش ایدز مراجعه کنید :

استفاده از سوزن و سرنگ مشترک در اعتیاد تزریقی ( حتی برای یک بار)

ابتلا به بیماری های آمیزشی (مثل سوزاک، سیفلیس، تبخال تناسلی و زگیل تناسلی)

با فرد آلوده به ویروس اچ. آی. وی. تماس جنسی “حفاظت نشده” داشته اید. ( رابطه جنسی دهانی، مقعدی یا مهبلی بدون استفاده صحیح از کاندوم لاتکس )

با فرد تزریق کننده مواد مخدر (حتی همسر) تماس جنسی “حفاظت نشده” داشته اید.

با فرد دارای سابقه ابتلاء به بیماری های آمیزشی تماس جنسی “حفاظت نشده” داشته اید.

بدون اطلاع از سابقه ابتلاء فردی به بیماری های آمیزشی تماس جنسی “حفاظت نشده” داشته اید.

با فرد دارای سابقه روابط جنسی با مردان یا زنان دیگر تماس جنسی “حفاظت نشده” داشته اید.

با فرد دارای سابقه روابط جنسی با نوع همجنس، تماس جنسی “حفاظت نشده” داشته اید. (خصوصا اگر رابطه بین دو مرد بوده و در این رابطه وی مفعول بوده باشد.)

با فردی که در نواحی پر خطر زندگی می کند یا قبلا زندگی می کرده، تماس جنسی “حفاظت نشده” داشته اید. (مناطقی که در آن آمار میزان افراد آلوده به ویروس اچ آی وی در عموم مردم یا گروه های خاص زیاد می باشد. مثلا بعضی کشورهای جنوب، شرق و غرب آفریقا، تایلند، هند، کشورهای آسیای مرکزی مانند اوکراین، بلاروس و کشورهایی که تجارت جنسی غیر بهداشتی رواج دارد مانند آذربایجان، بنگلادش، افغانستان و نیز امارات ، عراق و حاشیه خلیج فارس)

سابقه مورد تجاوز و سوء استفاده جنسی قرار گرفتن

سابقه دریافت خون و فراورده های آن (به ویژه قبل از ١٩٨۵ در سراسر جهان)

سابقه ازدواج موقت به ویژه اگر طرف مقابل سابقه ازدواج های متعدد داشته است.

اگر همسر ( یا شریک جنسی تان ) سابقه اعتیاد، زندانی شدن ، اقامت طولانی مدت یا متناوب دور از شما به ویژه خارج کشور دارد.

اگر به صورت اتفاقی و ناشناس یا در ازای پول یا کالا اقدام به تماس جنسی محافظت نشده با کسی کرده اید.

کاری که شما میتونید انجام بدید در ضمن اینکه تصور می‌ کنید ممکنه به ویروس HIV مبتلا شده باشید، یه سری اقدامات احتیاط که از شما و دیگران تا قبل از مراجعه به پزشک مراقبت می‌ کند:

تنها رابطه جنسی محافظت شده داشته باشید.
برای تزریق از سوزن تمیز استفاده کرده و آن را با سایر افراد سهیم نکنید.
توجه داشته باشید که اولین آزمایش ۸ هفته بعد از رفتار خطرناک و تکرار آزمایش ۶ ماه بعد از رفتار خطرناک انجام می‌ شود.

تشخیص و درمان بیماری ایدز HIV

سوالات احتمالی قبل از مشاوره و تشخیص ایدز

تصور میکنید چگونه در معرض HIV قرار گرفتید؟
علائمی که در شما وجود دارد شامل چه مواردی است؟
آیا شما فاکتورهای خطر مثل شرکت در رابطه جنسی محافظت نشده و یا استفاده از مواد مخدر تزریقی را دارید؟
از چه داروهای تجویز شده و یا چه مکمل هایی استفاده می کنید؟

سوالات احتمالی پزشکی درباره سلامت و روش زندگی

گفتگو در مورد جریان مشاوره و محرمانه بودن آزمایش و راز داری
گفتگو درمورد راه های انتقال و پیشگیری
گفتگو در مورد معنای آزمایش مثبت و منفی
گفتگو درباره معنای دوره پنجره ، نتیجه مثبت کاذب ، منفی کاذب
پرسش و پاسخ مستقیم برای دلیل انجام آزمایش
گفتگو در مورد استرس ناشی از نتیجه آزمایش و واکنش های احتمالی
گفتگو در مورد پیامدهای اجتماعی و خانوادگی
کمک به فرد در تصمیم گیری برای انجام آزمایش
گفتگو در مورد راه های کاهش آسیب
قرار برای ملاقات بعدی
در کنار این صحبت ها چکاپ کامل فیزیکی هم انجام می شود تا شما از لحاظ موارد زیر کنترل شوید :
متورم شدن غدد لنفاوی
ظهور ضایعات در پوست یا در دهان شما
مشکلات عصبی
صداهای غیر طبیعی در ریه ها
بزرگ شدن اندام های شکمی

تشخیص ابتلا به اچ آی وی - ایدز

موقع مواجهه با عفونت ، سیستم ایمنی بدن پادتن هایی تولید میکند که در خون گردش و به عوامل بیماری زا حمله می کنند. این پادتن ها بر بسیاری از عوامل بیماری زا غلبه می کنند اما در مورد بیماری HIV علیرغم اینکه این پادتن ها تولید می‌ شوند ، باز هم نمی توانند از تکثیر ویروس جلوگیری کنند.

در واقع بزرگترین مزیت ساخته شدن این نوع پادتن ها این است که وجودشان در خون برای تشخیص ابتلاء فرد به ویروس اچ آی وی به کار می‌ رود.

تشخیص و درمان بیماری ایدز HIV

انواع آزمایش ایدز - ویروس HIV

الف) آزمایش های پادتن HIV :

۱- آزمایش الیزا ( ELISA ) :
یک آزمایش حساس که در کشور ما به عنوان آزمون استاندارد برای غربالگری خون و فرآورده های خونی و همین طور افرادی است که می خواهند از وضعیت اچ.آی.وی خویش آگاه شوند . این آزمایش ممکن است به صورت کاذب نتیجه آزمایش رو مثبت گزارش دهد.

۲- آزمایش سریع ( Rapid ) :

این آزمایش در برخی کشورها استفاده می شود ولی انجام آن به طور خودسرانه توصیه نمیشد چون دقت این آزمایش کمتر از آزمایش الیزای استاندارد است .

۳- آزمایش وسترن بلات ( Western Blot ) :

آزمایشی که دقت بیشتری از آرمایش الیزا دارد و برای تأیید نتیجه مثبت آزمایش الیزا بکار می رود . این آزمایش در کشور ما فقط در آزمایشگاه های سازمان انتقال خون و با معرفی از کلینیک های مشاوره بیماری های رفتاری یا پزشکان انجام می شود .


ب) آزمایش های سنجش خود ویروس :

HIV PCR -۱ :
پی.سی.آر وجود ژن های ویروس در نمونه خون را بررسی می کند . این آزمایش برای تأیید وجود ویروس انجام می شود اما متاسفانه آزمایش ارزانی نیست.

Viral Load -۲ :

این آزمایش برای تعیین شدت عفونت اچ.آی.وی و با سنجش بار ویروس به کار میرود . منظور از بار ویروس ، اندازه گیری تعداد ذرات ویروس در یک میلیمتر مکعب خانه است . انجام این آزمایش نیز هزینه بالایی دارد.

روش‌ های درمان ایدز و داروهای ضد HIV

متاسفانه تا کنون هیچ راه درمانی برای HIV/AIDS وجود ندارد، اما تعداد زیادی از داروها می توانند به صورت ترکیبی برای کنترل ویروس استفاده شوند . هر دسته از داروهای ضد HIV با روش متفاوتی با این ویروس مقابله می کنند . بهتر است با تجویز پزشک ، حداقل از سه دارو متعلق به حداقل ۲ دسته از داروها به صورت ترکیبی استفاده شود تا از ایجاد فشارهای HIV که نسبت به یک داروی منفرد ایمن وجود دارد جلوگیری شود.

دسته بندی داروهای ایدز و ضد HIV عبارتند از:

مهارکننده ترانس کریپتاز معکوس غیر نوکلئوزیدی (NNRTIs) :

این دارو ، دسته پروتیینی که مورد نیاز HIV است تا از خودش کپی برداری کند را ضعیف میکند . نمونه های این دارو عبارت اند از :

افاویرانز (SUSTIVA)، اتراویرین (INTELENCE) و نویراپین (VIRAMUNE).

نوکلئوزیدی و یا نوکلئوتید مهارکننده ترانس کریپتاز معکوس (NRTIs) :

این دسته ، ورژن معیوبی از بلوک های سازنده هستند که HIV برای ایجاد کپی از خودش به آنها نیاز دارد . داروهایی مانند آباکاویر (ZIAGEN )، و ترکیبی از داروهای امتریسیتابین-تنوفوویر (Truvada)، و لامیوودین، زیدوودین (Combivir) از این نوع هستند.

مهارکننده های پروتئاز -(PIs) :

در واقع PIS پروتئاز که دیگر پروتئین مورد نیاز HIV برای کپی برداری از خودش است را ناتوان میکند . نمونه هایی از این دارو عبارت اند از آتازاناویر (Reyataz)، داروناویر (prezista)، فوسامپرناویر (lexiva) و ایندیناویر ( crixivan) .

مهارکننده های ورود و یا همجوشی :

این داروها از ورود hiv به سلول های CD۴ جلوگیری می کند . از این دسته می شود به داروهای شامل انفوویرتید (FUZEON) و ماراویروک (SELZENTRY) اشاره کرد .

مهارکننده های انتگراز :

این داروها از طریق ناتوان کردن اینتگراز ، پروتئینی که HIV از آن برای وارد کردن مواد ژنتیکی خود به درون سلول CD۴ استفاده میکند ، عمل میکنند . این داروها عبارت اند از رالتگراویر (ISENTRESS)، الیتگراویر (VITEKTA) و دولوتگراویر ( TIVICAY).

هزینه تشخیص و درمان ایدز HIV

هزینه تشخیص و درمان بیماری ایدز HIV به عوامل مختلفی از جمله میزان پیشروی این بیماری در بدن فرد دارد و نمی توان به صورت کلی عدد خاصی را برای آن اعلام نمود .

جمع بندی

روز جهانی ایدز (World AIDS Day) مصادف با اول دسامبر است. سازمان ملل برای مبارزه با ایدز خواستار دسترسی همه مردم جهان به تست HIV شده است. در روز جهانی ایدز مردم لباس‌ های شان را به روبان قرمز مزین می‌ کنند تا توجه و مراقبت در برابر HIV و ایدز را متذکر شده و به دیگران یادآور شوند که تعهد و پایبندی و حمایت آنها مورد نیاز است. 

محبوب ترین مقالات

به وقت ملاقات نیاز دارید؟

درخواست وقت ملاقات

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*

در صورتی که از خانم دکتر افسانه زرگنج فرد نوبت برای تشخیص و درمان بیماری ایدز HIV میخواهید ، لطفا شماره تلفن همراه خود را بگذارید تا مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس گرفته و برای شما با توجه به ساعات و روزهای خالی ، نوبت بگذارند .

مشاوره رایگان ( از ساعت 9 الی 20 )

رسالت ما در مجموعه دکتر زرگنج فرد انجام خدمات درمانی زنان با حفظ استاندارد و اولویت سلامت مراجعین عزیز می باشد که در جهت تحقق این رسالت تیمی متشکل از پزشکان و متخصصین و کادر مجرب با به کارگیری جدیدترین روش های علمی ، فعالیت خود را آغاز نموده است . هدف دکتر زرگنج فرد، حفظ سلامتی مراجعان در عین تامین خواست ایشان برای نیل به حداکثر طراوت و شادابی است.

روزهای کاری

شنبه - پنجشنبه : 20.30 - 09.00
جمعه و ایام تعطیل : فقط با هماهنگی قبلی
خانه
حساب کاربری
خدمات
جستجو